• Magazín, Novinky, Informace
  • FÓRUM
  • INZERCE amerických aut
Dodge Shelby Charger
Představujeme / Pro. 13, 2011 / Honza

Dodge Shelby Charger – takhle to začalo

80. léta jsou neuvěřitelnou částí americké automobilové historie. Kdy jindy se mohlo stát, aby se o sportovní chuť nových dodgek postaral samotný Carroll Shelby?

Pojďme se podívat na první v řadě, průkopnický Dodge Shelby Charger.

Prvním byl skutečně Dodge Charger. Tehdejší šéf Chryslerovské korporace Lee Iacocca chtěl vtáhnout trochu emocí a síly do sportovnějšího Dodge. Proto oslovil Shelbyho, aby mu pomohl. Ostatně, poprvé se tihle dva potkali už v době, kdy byla Cobra jen zárodkem myšlenky v Shelbyho hlavě.

… začínají nám úžasná osmdesátá léta a Charger pro rok 1983 se má na stát předvojem nového spojení Dodge-Shelby.

Shelby se do Chargera pustil v plné parádě. Cíl? V řízení tak mrštné auto, jak jen předonáhonový sporťák může být, aby měl jedinečný vzhled a odpovídající výkon. Co všechno pro to musel Shelby udělat?

Dodge Shelby Charger

Základem byl 2,2litrový motor ze základního Chargeru. Zfrézováním bloku zvýšil kompresní poměr na 9,6:1. Vačku posunul o čtyři stupně pro lepší výkon při vysokých otáčkách. Do motoru nechal proudit bohatší směs. Výsledek: 107 koní při 5600 otáčkách a 172 Nm při 3600 otáčkách. Nárůst o 13 koní a červené otáčky posunuté na hranici 6000. Převodovka manuální pětistupňová, s finálním převodem sníženým z 3,56 na 3,87. Zrychlení na 60 mph za 9 sekund, čtvrtmíle za 16,8 s při 82 mph a maximálka 117 mph.

Měnil se i podvozek. Téměř o palec snížený díky kratším pružinám a speciálním pneumatikám 195/50VR-15 Goodyear Eagle GT na hliníkových čtyřděrových „pizza“ kolech. Přitvrdily tlumiče. Shelby si hrál i s odklonem kol. Chtěl mít na hraně zatáčení kolo v pravém úhlu k vozovce. To mu ale vedení Chrysleru zatrhlo. Řízení bylo celé nové. Pevnější s rychlým převodem 14,0:1. A konečně brzdy, vepředu větší ventilované kotoučové, vzadu větší bubny.

Z venku dostal Shelby Charger nový čumák s obrovským násosem. Ostatní spoilery zůstaly ze základní verze. Výběr byl ze dvou barevných provedení. Modrá Santa Fe se stříbrným pruhem přes celé auto a stříbrnými spodními spoilery, nebo stříbrná s modrými pruhy a spoilery. Interiér byl pro oba shodný. Držel se modré a stříbrné. A nechyběly mu vyšitá loga CS, znak Carrolla Shelbyho.

Dodge Shelby Charger

Takový byl vůbec první Dodge Shelby Charger pro rok 1983.

V roce 1984 se udály tři menší změny. Do barev přibyla červená Garnet se stříbrným pruhem ve spojení se šedým interiérem. Motoru naskočili tři koně navíc (s největší pravděpodobností drobnou změnou vačky). A do třetice, v nabídce se poprvé a naposledy objevil automat. Jeho volba však byla spjatá se standardním 94koňovým motorem. Pro tuhle kombinaci se rozhodla víc jak čtvrtina ze všech nových majitelů Shelby Chargeru.

Na druhé straně, i směrem od Shelby Chargeru šlo něco dolů do základního Chargeru. A sice výkonnější motor. 110koňová dva dvojka se tak oklikou dostala do 575 běžných Chargerů. Jen ve spojení s manuální převodovkou a bez jakýchkoliv dalších úprav.

Dodge Shelby Charger

Rok 1985 byl přelomový. Chrysler uvedl více vstřikový turbo motor. Kompresní poměr se snížil na 8,1:1. Maximální plnicí tlak byl nastavený na 9 psi. Znamenalo to hlavně nárůst výkonu. Na 146 koní v 5200 otáčkách. A krouťáku na 227 Nm v 3600 otáčkách. Na převodovce se vrátil finální poměr na 3,56:1. Jak to celé ovlivnilo rychlost? 0-60 mph nyní Shelby Charger zvládal za 7,8 s, čtvrtmíli za 15,9 při 85 mph. Maximálka se posunula na 124 mph.

Nová byla barevná kombinace černého laku se stříbrným pruhem. Drobnějších změn se dočkal vnitřek i podvozek. Pneumatiky se zvětšily na 205/50VR-15 Eagle VR50. Obuté byly na nových pětidírových hliníkových kolech. Jejich pizza motiv přetrval.

Následující dva roky 1986 a 1987 už nepřinesly nic nového. Především proto, že rok 1987 byl pro Dodge Charger na dlouhou dobu posledním.

Zatímco doteď se vyrábělo kolem 8 tisíc Shelby Chargerů ročně, poslední rok to byla jen tisícovka. A druhou tisícovku koupil Carroll Shelby pro sebe. Z těch se později staly Chargery GLHS.

A to je konec první části historie Carrolla Shelbyho u Dodge. Pokračovat budeme zase příště.

zdroj: www.dempseybowling.com



Jeden komentář

Karel
12.13.11

Paráda!

REKLAMA

Odtahovka Doubrava Benes
......................................

Stojí za přečtení

Jizbice 2012 - 8. První jarní bublání

Jizbice 2012 – 8. první jarní bublání

24. 04. 2012

První velký sraz v roce 2012, pro řadu z nás i první sraz s "novým starým" autem. Jaký byl?

Plymouth Fury III. & Airstream

Plymouth Fury III. & Airstream

22. 02. 2012

Tak jako každý, i já jsem měl mnoho snů a ty o amerických kárách se mi začaly plnit již v roce 2003. To je ale jiný příběh, o tom až někdy jindy. Chtěl bych vám...

Informace

Kluby

12. 04. 2011

Seznam klubů majitelů a přátel amerických vozů.

Nejnovější příspěvky

  • 2015 Dodge Charger & Challenger: Facelift na rozloučenou
  • Šílenství kolem 50 let Mustangu začíná speciální edicí a autem na střeše
  • Dodge Charger projde faceliftem
  • Jeep Renegade: Je to ještě Jeep?
  • Kabriolety od Chrysleru končí

Štítky

70 let Jeep akce Buick Cadillac Cadillac klub Camaro Charger chevrolet chrysler CJ-7 Corvette CTS-V Dodge Ford Ford Mustang General Motors girls GM Harley-Davidson Hunterz Impala Jeep Jizbice kustom kustoms Lincoln Malibu Mercury Mopar Crew Mustang Oldsmobile oprava Plymouth Pontiac pozvánka RAM Renewal project Shelby srazy tuning video Volt víkend Wrangler šuškandy
  • © Copyright USMOTORS / All Rights Reserved.
  • Premium WordPress Themes / Theme by wpStyles.org edited by krysanci.cz