Historie - Dodge
kulaty_pravy_horni.gif (316 bytes)
Dodge Charger Daytona '69
Kategorie
sipka.gif (64 bytes) muscle-car, závodní (stock), sériová (street) verze
Motory, výkon, karburátor, kompresní poměr
sipka.gif (64 bytes) 440 (7,2) V8 Magnum,
375k, 1x4bbl, 10,10:1
sipka.gif (64 bytes) 440 (7,0) V8 Hemi,
425k, 2x4bbl, 10,25:1
Převodovky
sipka.gif (64 bytes) 4-stupňová manuální
3-stupňová samočinná
Rozvor v mm, poháněná kola
sipka.gif (64 bytes) 2.972 mm
zadní náhon
Rozměry (DxŠxV) mm
sipka.gif (64 bytes) 5.753 x 1.951 x 1.346
Bezpečnostní prvky
sipka.gif (64 bytes) ----
Cena základní verze
záruka - roky/míle
$5.000 (440 Magnum)
$5.400 (426 Hemi)
Vyrobeno v roce 1969
sipka.gif (64 bytes) 503 ks
(433ks 440 a 70ks 426)

Charger představený v roce 1968 byl považován za skutečný skvost. 1969 Charger Daytona Stock BlueProblémem však byly jeho aerodynamické vlastnosti. Přední maska špatně rozrážela vzduch a za zadním oknem se vytvářel podtlak, který přiliš odlehčoval zadní část. Vůz proto byl ve vysokých rychlostech nestabilní a "pomalý". Konkurence však nespala a Ford představil své aerodynamické modely '69 Ford Talladega a Mercury Cyclone Spoiler II s motory Boss 429. Charger za nimi zůstával výrazně pozadu.

V roce 1969 byl představen inovovaný Charger, s označením Charger 500. Přední maska lépe rozrážela vzduch a změn doznalo i zadní okno. Ačkoliv byl Charger 500 rychlejší než jeho předchůdce, nevyrovnal se výkonům Fordových supermodelů. Technici Creative Industries v Detroitu se vydali do aerodynamického tunelu a po mnoha strávených nocích a vyzkoušených variantách vynesli na denní světlo skutečnou okřídlenou bombu, u které se podařilo dosáhnout hodnoty součinitele odporu vzduchu (Cx) 0,28. Ta dostala název Dodge Charger Daytona a jejím základem byl pochopitelně Charger 500. 1969 Carger Daytona Stock BlueDostal výrazný (90 cm vysoký) zadní spoiler, který měl umožnit lepší trakční schopnosti zadní části vozu a na předek byl umístěn aerodynamický "nos", který výrazně zlepšoval jízdní vlastnosti vozu. Jelikož stanovy NASCAR nařizovaly výrobu alespoň 500 kusové série pro volný trh, vyrobil Dodge v roce 1969 503 vozů tohoto jména. Zákazníci si mohli vybrat ze dvou špičkových motorů, 440 (7,2 L) Magnum a 426 (7,0 L) Hemi. Charger Daytona se dobře prodával ve slabší 375k verzi, které se vyrobilo 433 kusů, zatímco Hemi o výkonu 425k, pro kterou nebyla rychlost nad 320 km/h vážnějším problémem bylo vyrobeno sedmdesát. Full-size coupe o hmotnosti 1.812 kg urazí 1/4míli za 13,90 sekund při rychlosti 164 km/h. Hlavním problémem bylo přehřívání motoru při nízkých rychlostech. Řešení: přidat plyn.

Pro Dodge to byl šťastný tah, jelikož se mu podařilo dosáhnout vítězství v téměř čtvtině ze všech NASCAR závodů roku 1969. Ačkoliv se prodejci v roce 1969 potili při ukazování "nevzhledného" okřídlence zákazníkům, jeho cena dnes dosahuje až 200.000 USD.

Zdroj: Archiv autora
Foto: Archiv autora, Aero Warriors

Autor - Viktor Vlček

kulaty_levy_spodni.gif (315 bytes) kulaty_pravy_spodni.gif (315 bytes)

All rights reserved