Historie - Dodge
kulaty_pravy_horni.gif (316 bytes)
Dodge Aspen / Plymouth Volare

Modely Aspen a Volare byly předtaveny na podzim roku 1975, jako modely '76. Staly se pokračovately úspěšné řady Valiant/Dart (A-body), která zůstala v produkci ještě v roce 1976 vedle Aspen/Volare, ale poté byla jejich výroba ukončena. Aspen/Volare se vyráběly 5 let (modely 1976 až 1980), kdy byly vystřídány menším, čtyřválcovým modelem s pohonem předních kol, tzv. K-body Dodge Aries/Plymouth Reliant od model. roku 1981.
Modely Aspen a Volare byly designovány jako o něco luxusnější vozy, než tzv. A-body modely, především jejich nejdražší varianty. Při jejich výrobě se pokračovalo v tradici rozdílných rozvorů pro sedan a coupé. Dvoudveřové modely měly rozvor 2761 mm a čtyřdveřové 2863 mm. F-body, jak se označovaly, měly ve své rodině variant rovněž pětidveřové kombi s rozvorem 2863 mm, které ve výrobním programu Chrysleru chybělo od modelu Dart ’66.
Ačkoli celkový design těchto vozů byl na svou dobu pokrokový a propracovaný, ranné modely trpěly nepříliš kvalitním zpracováním. První majitelé těchto aut si připadali jako testovací řidiči posledních zkušebních modelů. To bylo pravdou pouze v roce ’76, poté již bylo vše dotaženo i po této stránce. 1978 Aspen RTNěkolikrát byli řidiči vyzváni k návštěve servisů i u vozidel ’76 a ’77, většinou to ale nebyly vážné problémy. Přesto jeden z nich v roce 1978 stál Chrysler milióny dolarů, a to když musel vyzvat ročníky ’76 a ’77 aby si nechali vyměnit předčasně reznoucí přední blatníky. Dostaly nové v původních barvách. I tento problém možná přiměl Chrysler, aby zavedl výrobu pokovených ocelových blatníků. Od té doby měly F-body modely minimum problémů s rezivostí či kvalitou zpracování. Poznámka ke kvalitě ranných modelů: diskuze kolem tohoto problému byla spíše vyvolána větším výskytem malých závad na konstrukci karoserie, než celkovou špatnou kvalitou vozu. Bohužel ale karoserie je více na očích, než třeba pohonná jednotka. Dá se říci, že od modelu ’77 se stal Aspen/Volare normálním vozem s podprůměrným počtem závad.
Zvyšující se životnost a kvalitní zpracování F-body přimělo Chrysler k upuštění od výroby zbývajících dvou typů platforem. M-body využívaly stejný rozvor 2863 mm a až na změny v exteriéru to byly tytéž vozy. Byly produkovány jako dvoudveřové coupé a čtyřdveřový sedan a používány pro modely Dodge Diplomat, Chrysler New Yorker a Fifth Avenue (’82 - ’89), Chrysler LeBaron (’77 - ’81) a Plymouth Fury (od ’82). Platforma M slavila úspěchy především s Fifth Avenue a umožnila (zatím poslední) vstup Chrysleru na nevelký ale důležitý trh policejních vozů.
Motor i chassis byly typické pro Mopar. Dodávaly se šestiválce 225 (3,7L) a osmiválce 318 (5,2L) a 360 (5,9L) LA V8. Všechny tyto motory vyžadovaly bezolovnatý benzín. Pouze v omezeném množství se v letech ’76 a ’77 dodával motor 5,2 s automatickou převodovkou, jenž umožňoval používání olovnatého benzínu. Převodovky pro Aspen/Volare obsahovaly třírychlostní variantu A230 (pouze pro šestiválec), A833 čtyřrychlostní overdrive (šesti- a osmiválec 318) a A904, A998/999 Torqueflite tří rychlostní automaty. Modely F-body byly vybaveny kotoučovou vpředu a bubnovou brzdovou soustavou vzadu. Posilovače řízení a brzd bylo možno dokoupit. 
Od roku 1976 do roku 1981 bylo vyrobeno celkem téměř dva milióny kusů obou modelů dohromady. Nejlépe se prodával Plymouth Volare Wagon v roce 1977 (140.000 kusů).

1976

motor válců obsah hp@ ot/min
225 6 3,7L 100 3600
225 C 6 3,7L 90 3600
318 V-8 5,2L 150 4000
318 C V-8 5,2L 140 3600
360 V-8 5,9L 170 4000
360HP V-8 5,9L 220 4000

1977

motor válců obsah hp@ ot/min
225 6 3,7L 100 3600
225 C 6 3,7L 90 3600
225 6 3,7L 110 3600
318 V-8 5,2L 145 4000
318 C V-8 5,2L 155 3600
360 V-8 5,9L 160 3600

 1978

motor válců obsah hp@ ot/min
225 6 3,7L 90 3600
225 6 3,7L 110 3600
318 V-8 5,2L 140 4000
318 C V-8 5,2L 155 4000
360 V-8 5,9L 155 3600
360 V-8 5,9L 160 3600

1979

motor válců obsah hp@ ot/min
225 6 3,7L 90 3600
225 C 6 3,7L 90 3600
225 6 3,7L 110 3600
318 V-8 5,2L 140 4000
318 C V-8 5,2L 155 4000
360 V-8 5,9L 155 3600
360 C V-8 5,9L 160 3600

1980

motor válců obsah hp@ ot/min
225 6 3,7L 90 3600
318 V-8 5,2L 120 3600
318 V-8 5,2L 155 4000
360 V-8 5,9L 185 4000

Autor - Viktor Vlček

kulaty_levy_spodni.gif (315 bytes) kulaty_pravy_spodni.gif (315 bytes)

All rights reserved