|
Dodge Aspen / Plymouth Volare |
|
|
Modely Aspen a Volare byly
předtaveny na podzim roku 1975, jako modely '76. Staly se pokračovately úspěšné
řady Valiant/Dart (A-body), která zůstala v produkci ještě v roce 1976 vedle
Aspen/Volare, ale poté byla jejich výroba ukončena. Aspen/Volare se vyráběly 5 let
(modely 1976 až 1980), kdy byly vystřídány menším, čtyřválcovým modelem s
pohonem předních kol, tzv. K-body Dodge Aries/Plymouth Reliant od model. roku 1981.
Modely Aspen a Volare byly designovány jako o něco luxusnější vozy, než tzv. A-body
modely, především jejich nejdražší varianty. Při jejich výrobě se pokračovalo v
tradici rozdílných rozvorů pro sedan a coupé. Dvoudveřové modely měly rozvor 2761
mm a čtyřdveřové 2863 mm. F-body, jak se označovaly, měly ve své rodině variant
rovněž pětidveřové kombi s rozvorem 2863 mm, které ve výrobním programu Chrysleru
chybělo od modelu Dart ’66.
Ačkoli celkový design těchto vozů byl na svou dobu pokrokový a propracovaný, ranné
modely trpěly nepříliš kvalitním zpracováním. První majitelé těchto aut si
připadali jako testovací řidiči posledních zkušebních modelů. To bylo pravdou
pouze v roce ’76, poté již bylo vše dotaženo i po této stránce. Několikrát byli
řidiči vyzváni k návštěve servisů i u vozidel ’76 a ’77, většinou to ale
nebyly vážné problémy. Přesto jeden z nich v roce 1978 stál Chrysler milióny
dolarů, a to když musel vyzvat ročníky ’76 a ’77 aby si nechali vyměnit
předčasně reznoucí přední blatníky. Dostaly nové v původních barvách. I tento
problém možná přiměl Chrysler, aby zavedl výrobu pokovených ocelových blatníků.
Od té doby měly F-body modely minimum problémů s rezivostí či kvalitou zpracování.
Poznámka ke kvalitě ranných modelů: diskuze kolem tohoto problému byla spíše
vyvolána větším výskytem malých závad na konstrukci karoserie, než celkovou
špatnou kvalitou vozu. Bohužel ale karoserie je více na očích, než třeba pohonná
jednotka. Dá se říci, že od modelu ’77 se stal Aspen/Volare normálním vozem s
podprůměrným počtem závad.
Zvyšující se životnost a kvalitní zpracování F-body přimělo Chrysler k
upuštění od výroby zbývajících dvou typů platforem. M-body využívaly stejný
rozvor 2863 mm a až na změny v exteriéru to byly tytéž vozy. Byly produkovány jako
dvoudveřové coupé a čtyřdveřový sedan a používány pro modely Dodge Diplomat,
Chrysler New Yorker a Fifth Avenue (’82 - ’89), Chrysler LeBaron (’77 - ’81) a
Plymouth Fury (od ’82). Platforma M slavila úspěchy především s Fifth Avenue a
umožnila (zatím poslední) vstup Chrysleru na nevelký ale důležitý trh policejních
vozů.
Motor i chassis byly typické pro Mopar. Dodávaly se šestiválce 225 (3,7L) a osmiválce
318 (5,2L) a 360 (5,9L) LA V8. Všechny tyto motory vyžadovaly bezolovnatý benzín.
Pouze v omezeném množství se v letech ’76 a ’77 dodával motor 5,2 s automatickou
převodovkou, jenž umožňoval používání olovnatého benzínu. Převodovky pro
Aspen/Volare obsahovaly třírychlostní variantu A230 (pouze pro šestiválec), A833
čtyřrychlostní overdrive (šesti- a osmiválec 318) a A904, A998/999 Torqueflite tří
rychlostní automaty. Modely F-body byly vybaveny kotoučovou vpředu a bubnovou brzdovou
soustavou vzadu. Posilovače řízení a brzd bylo možno dokoupit.
Od roku 1976 do roku 1981 bylo vyrobeno celkem téměř dva milióny kusů obou modelů
dohromady. Nejlépe se prodával Plymouth Volare Wagon v roce 1977 (140.000 kusů).
1976
motor |
válců |
obsah |
hp@ |
ot/min |
225 |
6 |
3,7L |
100 |
3600 |
225
C |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
150 |
4000 |
318
C |
V-8 |
5,2L |
140 |
3600 |
360 |
V-8 |
5,9L |
170 |
4000 |
360HP |
V-8 |
5,9L |
220 |
4000 |
1977
motor |
válců |
obsah |
hp@ |
ot/min |
225 |
6 |
3,7L |
100 |
3600 |
225
C |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
225 |
6 |
3,7L |
110 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
145 |
4000 |
318
C |
V-8 |
5,2L |
155 |
3600 |
360 |
V-8 |
5,9L |
160 |
3600 |
1978
motor |
válců |
obsah |
hp@ |
ot/min |
225 |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
225 |
6 |
3,7L |
110 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
140 |
4000 |
318
C |
V-8 |
5,2L |
155 |
4000 |
360 |
V-8 |
5,9L |
155 |
3600 |
360 |
V-8 |
5,9L |
160 |
3600 |
1979
motor |
válců |
obsah |
hp@ |
ot/min |
225 |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
225
C |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
225 |
6 |
3,7L |
110 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
140 |
4000 |
318
C |
V-8 |
5,2L |
155 |
4000 |
360 |
V-8 |
5,9L |
155 |
3600 |
360
C |
V-8 |
5,9L |
160 |
3600 |
1980
motor |
válců |
obsah |
hp@ |
ot/min |
225 |
6 |
3,7L |
90 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
120 |
3600 |
318 |
V-8 |
5,2L |
155 |
4000 |
360 |
V-8 |
5,9L |
185 |
4000 |
|