Historie - Ford
kulaty_pravy_horni.gif (316 bytes)

Nejen Corvette, ale i Thunderbird se stal již během několika málo let své produkce skutečnou živoucí legendou. Není divu, vždyť oba vozy pojí přibližně stejné datum vzniku, ale především téměř identické schéma: dvousedadlový dvoudveřový vůz s atraktivní karosérií kabrio, sportovních odlehčených tvarů.
Ford se rozhodl pro takovýto vůz na základě poválečné zvýšené poptávky americké veřejnosti po nepříliš velkých, ale o to výkonnějších roadsterech. Byly to vozy zcela jiné koncepce, než pouhé konverze velkých a těžkých křižníků té doby. Těmi disponovali hlavně britští výrobci, jejichž sportovní modely byly ale velmi jednoduché, spartánsky vybavené a mnohdy nepříliš kvalitně zpracované. A tak zde byla příležitost k zaplnění díry na trhu a nabídce modelu, kterému by nescházel sportovní náboj, ale ani dostatek komfortu, na jaký jsou američané navyklí.
Inspiraci získali konstruktéři Fordu v Evropě, na zdejších malých i velkých výstavách
1956 Ford T-Bird1957 Ford T-Birdautomobilů. Počátkem padesátých let byl udán směr, jakým se má vývoj roadsteru vydat a práce všech divizí mohla začít, ačkoliv oficiální pokyn z vedení nebyl doposud vydán. Až když z GM prosákly zprávy, že konkurent připravuje svůj model Corvette, byla dána zelená. Vývoj druhé generace „hromových ptáků, započala v roce 1955, krátce po uvedení modelu 1955 na trh. Původně se mělo jednat o face-lift staršího modelu, se zhruba stejnými proporcemi. Tehdejší šéf divize Ford koncernu Ford Motor Company, Robert McNamara, však rozhodl o změně koncepce z dvousedadlového roadsteru na dvoudveřový vůz pro čtyři osoby. Jeho snahou bylo i prosazení dalších karosářských variant, jako například kombi. Naopak dvoudveřový hardtop se stal tématem mnoha polemik, zda je ve výrobním programu nutné ho zachovat, či nikoliv. Nakonec zůstal hardtop stejně jako kabriolet, ostatní experimenty se neuchytily. Vývoj druhé generace stál 40 milionů dolarů, téměř stejně tolik, co vývoj posléze zaniknuvší divize Edsel.
Důvodem, proč T-bird dostal zadní řadu sedadel, byla snaha o jeho větší praktičnost, vedoucí ke zvýšeným prodejům. Marketing se tak zaměřil na rodiny s dětmi, či starší páry, občas vyrážející na výlety i s vnoučaty. Uvažovalo se o uvedení dvou modelů - dvou a čtyřmístného. Square Bird, který dostal svou přezdívku po jeho hranaté střeše, nebyl určen pro příznivce dravé sportovní jízdy, v nabídce chyběly špičkové motory, které se vrátily až v další generaci. Dle všech studií američané totiž upřednostňují osobní pohodlí, sportovní jízdu si vychutnají málokdy. Přesto obdržel prestižní ocenění Auto roku od magazínu Motor Trend.

1958

1958
Motor
sipka.gif (64 bytes) 5,8 V8 OHV, 300k
sipka.gif (64 bytes) karb: 4 bbl Holley
Převodovka
sipka.gif (64 bytes) 3-st manuální, overdrive, Ford-O-Matic
Rozvor (mm)
sipka.gif (64 bytes) 2.870

První představení veřejnosti se uskutečnilo o silvestrovské noci na přelomu let 1957 a 1958 1958 Ford Thunderbirdv luxusním golfovém klubu v Palm Springs. Design modelu ‚58 značně připomínal ostatní fordy tohoto ročníku. Měl čtveřici vyvýšených kruhových světlometů na úroveň kapoty, stejně tak i mohutný nárazník se začleněnou výrazně zaoblenou maskou chladiče. Měla podobný tvar, chybělo pouze žebrování ve tvaru T. V kapotě zůstal zachován sběrač vzduchu, byl však širší a nižší. Zadní světlomety byly po dvojicích lemovány chromovanou lištou, celkově tvořila zadní část velmi zajímavý celek. Víko zavazadlového prostoru, se svažující se střední částí výrazně k poznávací značce, bylo zajímavě tvarované, z obou stran ohraničené ploutvemi.
Do spodní části dveří tvůrci umístili hrot špičatého prolisu, končícího 1958 Ford Thunderbirdaž v zadním nárazníku. Během let se mírně měnilo jeho pojetí, v tomto roce byl opatřen vertikálními žebry, členěnými po sedmi do pěti skupin. Celkově větší rozměry měly původ v rozvoru prodlouženém na 2.870 mm, vůz tak dosahoval délky 5.217 mm. Konstrukce byla opravdu revoluční, poprvé u Fordu byla použita samonosná karosérie, o poznání tužší a odolnější proti vibracím. Uvnitř musela lavice vpředu ustoupit děleným sedadlům, s konzolí mezi nimi. Ta ukrývala tunel tunel s hnacím hřídelem. Toto řešení umožnilo zachovat světlo výšku i při čtyřsedadlovém uspořádání. K pohonu sloužil pouze jediný motor, vidlicový osmiválec Interceptor Special 352 o objemu 5.773 mm, produkující rovných 300 k. Pocházel z produkce sesterské značky Lincoln, z nové série FE. Tři převodovky byly v nabídce pro rok 1958: třírychlostní manuální, manuální s rychloběhem a samočinná Ford-O-Matic. Bohužel se tam nedostal sedmilitrový motor V8 430 CID, který byl po T-bird rovněž vyvíjen. Rok 1958 přinesl Spojeným státům ekonomickou recesi, přesto se thunderbirdů prodalo 35.758 kusů s pevnou střechou a 2.134 kabrioletů, za ceny od $3.630 , resp. $3.914.

1959

1959
Motor
sipka.gif (64 bytes) 5,4 V8 OHV, 225k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 2bbl Holley
sipka.gif (64 bytes) 5,8 V8 OHV, 300k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 4bbl
sipka.gif (64 bytes) 7,1 V8 OHV, 350k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 4bbl
Převodovka
sipka.gif (64 bytes) 3-st. manuální, overdrive
Ford-O-Matic
Rozvor  (mm)
sipka.gif (64 bytes) 2.870

Další ročník přinesl především kosmetické úpravy 1959 Ford Thunderbird1959 Ford Thunderbirdv podobě nové masky s horizontálním členěním. „Střely“ na bocích dostaly chromované hroty a zmizely z nich svislá žebra. Nabídka motorů se rozrostla o slabší osmiválec Thunderbird Special 332 (5,4 l) o výkonu 225 k a silnější 430 (7,1 l), produkující 350 k. Vinuté pružiny v tomto roce nahradily vzadu listová pera.
1959 Ford Thunderbird1959 Ford Thunderbird convertible - interierI když ambice T-birdu byly jinde, než v ohromujících sportovních výkonech, zrychlení špičkové verze z nuly na 100 km/h atakovalo osmisekundovou hranici a při závodě Daytona 500 dojel Johny Beauchamp na druhé pozici. Za téměř shodnou cenu se prodalo 57.195 hardtopů a 10.261 kabrioletů, tudíž necelý dvojnásobek.

1960

1960
Motor
sipka.gif (64 bytes) 5,4 V8, 235k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 2bbl
sipka.gif (64 bytes) 5,8 V8, 300k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 4bbl
sipka.gif (64 bytes) 7,1 V8, 350k
sipka.gif (64 bytes) Karb: 4bbl
Převodovky
sipka.gif (64 bytes) 3-st. manuální, overdrive
Ford-O-Matic
Rozvor  (mm)
sipka.gif (64 bytes) 2.870

Opět se změnila pouze textura masky chladiče a ta 1960 Ford Thunderbirdbyla opticky rozdělena třemi vertikálními a jedním vodorovným pruhem. Inovováno bylo i několik detailů na karosérii. Například šíp na dveřích se zbavil všech nic neříkajících příkras a dostal stylizovaný text „Thunderbird“. Nejmarkantnější byla změna na zádi, ročník 1960 se odlišoval od předchozích dvou šesticí kulatých světlometů, na rozdíl od dřívějších dvou na každé straně. V roce 1960 se objevila limitované série modelů kupé se střechou Landau, vyrobených pouze v počtu 500 kusů. 1960 Ford Thunderbird1960 Ford Thunderbird - interierStejně tak posuvné střešní okno bylo za příplatek a dostupné pouze v několika stovkách exemplářích. Celkový počet vyrobených kusů opět překonal rekord, prodalo se dohromady 92.843 vozidel. Design začal již zastarávat, doba byla překotná. Již příští rok se objevila třetí generace s přitažlivým stylingem.

Foto: Archiv autora
Autor - Viktor Vlček

 

T-bird
'55-'57

T-bird
'61-'63

T-bird
'64-'66

T-bird
'67-'71

T-bird
'72-'76

T-bird
'77-'79

T-bird
'80-'82

T-bird
'83-'88

T-bird
'89-'97

T-bird
prototypes

 

kulaty_levy_spodni.gif (315 bytes) kulaty_pravy_spodni.gif (315 bytes)

All rights reserved