Výhodou toho, když jste starší a pracujete 13 hodin denně, ne jen parazitujete, je to, že si sem tam můžete koupit něco výjimečného, něco krásného, něco naprosto zbytečného, nepraktického jako třeba Harley Davidson nebo… Pontiac
Přemýšlel jsem dlouho, ne, moc jsem nepřemýšlel když něco chci, chci to hned, jako každej chlap. Když na to nemám, počkám si. Když pak na to mám, nečekám
Ale přeci jen jsem chvilku přemýšlel, není to krize středního věku? Není americké auto něco jako obrovskej pinďour, honítko ega, a podobně? Ne, není. Je to odměna, pro mě, ne pro souseda nebo pro někoho, abych ho nasral. Seru na lidi . Nejsem už hodně dlouho ve věku, kdy sobě nebo někomu potřebuju něco dokazovat. Znám lidi kterým táhne na 30 a žijou jen proto
.
Tohle auto je jen pro mě. Moje auto, moje hračka, můůůj milášek!
A tak po hledání, telefonování, čtení a učení se, co obnáší koupit domů skoro 6 metrů dlouhé COUPE (6 metrů !!), bylo rozhodnuto. I přes nelibost manželky, prostě když něco chci, nic mě nezastaví. Nasliboval jsem doma hory doly (budu to muset dodržet), a jelo se pro miláčka. Asi po 7 letech budu mít zase vlastní auto!
Mně ty auta dneska přijdou všechny stejný, stejný čudlíky, stejný čepy, stejně sterilně impotentní. Mám služební Octávku. Kdyby se mě někdo zeptal, jako že proč by se ptal na Octavku, jak Octavka jezdí, řeknu jako jo, jezdí no. Málo žere a je hnusná.
Pontiac je starej jako já, 1975 (prostě dobrej ročník), bylo ho vyrobeno pár kusů, vzácná kára z produkce GM, je až překvapivé, kolik náhradních dílů se nechá sehnat, skoro všechno, ne skoro, úplně všechno koupíte. Nové. Filtr na 36 let staré auto stojí stokoruny, nemluvě o levnějším nákupu v USA. Nechtěl jsem “kultovní auto” Mustanga nebo tak, chtěl jsem něco, co nikdo nemá, a věřte mi, tento model je jediný v ČR a možná je i nějaký kousek v Evropě.
Auto má motor a převodovku po generálce. Našel jsem 3 rezavé fleky na kufru (fakt by se do něj pohodlně vešel mrtvej obézní Američan). Nové brzdy, přední kotouče, zachovalé auto, 130 000 mil najeto.
A teď to nejlepší, obsah 6,6 litru, 8 válců, Edelbrock sání, karburátory, rozdělovač, kabely, upravené hlavy. Sportovní výfuk, žádné koncovky, výfuk končí po vzoru dragsteru před zadní nápravou. Vše nové.
Jak to jezdí? Grand Le Mans je Sport Coupe na rámu, tzn. jede jako prase, ale přitom je ježdění jako v limuzíně. Výkon obrovského big blocku je k dispozici okamžitě, hned. Žádný čekání na něco, prostě hned. Brzdí to jako dodávka, přeci jenom 2,8tunová 6 metrů dlouhá obluda nebude brzdit jako 3válcová Fabie.
Je to neuvěřitelná jízda!
Tohle auto je surovec, žádné ABS, ESP, FBI, žádný počítač, elektronika, nic než pár drátů a skoro 3 tuny amerického železa kolem vás…
Když v zatáčce přidáte na plno, roztočí vás to do vrtule. Žádná kouzelná kontrolka nezabliká. Volant je uzoučkej, nechá se otáčet malíčkem, tak velké servo jsem v motoru nikdy v životě neviděl . Když přidám plyn, autu se zvedne čumák, že skoro nevidím ven
.
Krásně to popsal můj kamarád, který vodí Ford Mustang. “Ti jedu, venku nádherně, já si dávám zatáčky, motor krásně přede, prostě masakr… pak mě předjela rodinka v Octávce s platem vajíček u zadního okna…”
Hodně pracovně jezdím, když mám jet do Ostravy na poradu, už vidím tu otravu, jak tupě čumím před sebe.
Řídit ameriku je jiné, úplně… Z každé míle máte radost, cítíte to auto. Ano, zkusil jsem to, jede přes 100 mil/h úplně v pohodě, ale v takovém autě to nemáte zapotřebí. Při 90 km/h točí brutální motor kolem 1800 otáček, jen dříme ta obrovská síla, nádherný pocit. Je mi jasné, že by mě majitelé Priusů asi umlátili recyklovanou lopatou, ale tohle není auto na normální ježdění, bohužel ta doba je pryč. Je to svátek, stejně jako motorka.
Nepotřebuju řezat výfuk, dávat fólie, tuc tuc bedny, závoďáckej volant a čipovat udýchaný turbodiesel, aby to jako jelo.
Tohle auto má duši a mrzačit jí něčím takovým, to bych si musel pracky přerazit.
Když to řeknu jako motorkář, řídit ameriku je jako řídit Harleye. Proto jsem ji koupil. Ten, kdo ví o čem mluvím, chápe tu větu přesně tak, jak jsem jí napsal.
Naší Natašu (to jméno má Pontiac za trest od manželky), čeká kompletní renovace interiéru, střechy. Pak už si ji budu jen vymazlovat
Julek Danyi
www.danyi.cz