O novém malém Jeepu už jsme psali nedávno, stejně jako o tom, že jde ve skutečnosti spíše o převlečený Fiat. Teď už ale máme v rukou další informace a můžeme se podívat na to, jestli je Renegade skutečný Jeep, nebo jen chabá náhražka.
Rozměry. Když se objevily první fotky Renegade, týkala se většina posměšků jeho velikosti. Jak si může něco tak malého vůbec říkat Jeep? Teď ale víme, jak je Renegade ve skutečnosti dlouhý – měří 4,23 metru, což je přibližně stejně jako Škoda Yeti (o které bude ještě řeč). A především je to o téměř metr více než slavný Willys z druhé světové války. A dokonce o pár centimetrů víc než původní Jeep Cherokee (XJ). Takže je to vlastně nakonec rozměry takový normální Jeep. Malý jen vypadá.
Terénní schopnosti. Typická představa o „poctivém Jeepu“ zahrnuje pokud možno obě tuhé nápravy, schopné dosáhnout vysokého křížení, uzávěrky diferenciálů, redukční převodovku a spoustu masivních kusů železa, které se dají jen těžko rozbít. Tady je Renegade předurčený selhat. Nezávislé zavěšení se vzpěrami MacPherson, elektronicky připojitelná čtyřkolka a ani slovo o uzávěrkách – takže můžeme předpokládat, že se objeví „falešný samosvor“ pracující na bázi přibrzďování protáčejících se kol. Překvapivě se ale v technických specifikacích objevila redukční převodovka.
U dnešních SUV ale nebývá největším problémem dostatek trakce. Pokud uváznete s bezmocně se protáčejícími kolečky, skrývá se příčina obvykle spíše v tom, že ležíte břichem na terénním zlomu nebo máte nárazník zapíchnutý do svahu. Důležitá je tedy hlavně světlá výška a nájezdové úhly. A tady Renegade opravdu září. Nájezdové úhly 30,5 stupně vpředu, 34,3 stupně vzadu a přechodový úhel 25,7 stupně jsou na poměry malých SUV skutečně excelentní, stejně jako světlá výška 220 mm. Zadní nájezdový úhel a přechodový úhel jsou dokonce lepší než u „dlouhé“ verze Jeepu Wrangler. A stydět se Renegade nemusí ani za světlou výšku 220 mm – to je přibližně stejně jako u základní verze Wrangleru.
Renegade tak ve všech ohledech překonává již zmíněnou Škodu Yeti, která je mu podobná nejen rozměry a „krabicoidními“ tvary, ale také tím, že díky vysoké světlé výšce a krátkým převisům dokáže v terénu mile překvapit a v terénu nezkušenému řidiči obvykle dojde odvaha mnohem dříve než autu schopnosti. Yeti má přitom světlou výšku „pouhých“ 180 mm a nájezdové úhly 19 a 26 stupňů. Renegade je tak někde na půli cesty mezi ním a například Suzuki Jimny, známým coby David mezi Goliáši na offroadových tratích.
Oblíbenec hardcore offrouďáků z něj tedy asi nebude, nicméně pokud potřebujete sem tam projet nějakou tu lesní cestu pro traktory, přejet pole či vyjet strmý srát, nejspíš si dokáže docela dobře poradit.
Styl. Když se objevily první obrázky Renegade, propuklo mnoho lidí v záchvat smíchu. Tohle že má být Jeep? Ale potom se objevily další fotky a já se musím přiznat, že čím déle se na galerii nového kapesního Jeepu dívám, tím víc se mi líbí. Pravda, díky zavalitým proporcím moderních aut vypadá tak trochu jako karikatura Wrangleru, ale přinejmenším ho na první pohled identifikujete jako Jeep. Což je víc, než se dá říci o některých jiných pokusech z poslední doby, jako je například větší model Compass. A ve světě, kde si své zákazníky mezi dospělou populací nachází Mini Countryman, by se Renegade měl stát prodejním hitem.
A navíc tu jsou odnímatelné panely střechy, které můžeme brát jako taková větší střešní okna, a nebo jako způsob, jak si přiblížit alespoň částečně pocit z jízdy Wranglerem bez střechy a jen s ochranným rámem.
Původ. I v případě, že vás nový Jeep potěší tím, jak bude jezdit, a zalíbí se vám jeho vzhled, tu však zůstává jeden zásadní problém. Jeep patří mezi značky, u kterých je historie a původ důležitou součástí „prodejního příběhu“. Většina lidí chce Jeep právě proto, že je americký, poctivý a masivní, vyrobený z kvalitní oceli od pravých amerických ocelářů. A zjištění, že se ve skutečnosti vyrábí v Turíně, je možná trochu rozladí.
Což by ovšem nebylo to nejhorší. Koneckonců, americké džíny se dnes vyrábějí většinou v Číně a americké cigarety zase u Kutné Hory. Horší ale je, že tohle auto bylo v Itálii nejen vyrobeno, ale také navrženo. Tedy, abychom byli přesní – Renegade byl samozřejmě vyvinut v USA. Ale podvozková platforma, na které jezdí, je italská a pochází z Fiatu 500X (tedy bude pravděpodobně příbuzná s dnešním 500L). Italské jsou i motory, které najdete pod kapotou – od dvojice dieselů (šestnáctistovky a dvoulitru) přes oturbenou čtrnáctistovku MultiAir o výkonu 160 koní. Stále je dokonce ještě možné, že se u vezí s předním náhonem objeví legrační dvouválec TwinAir. Jen vrcholná motorizace, čtyřválec 2.4 TigerShark, je americká, stejně jako volitelný devítistupňový automat.
Stejně jako čínské Levi’s má ale italský Jeep jednu zásadní výhodu. Bude levnější než jeho američtí sourozenci. A pro mnoho lidí tak bude jedinou cestou, jak si nový Jeep pořídit. Je už svět připraven na italský Jeep, nebo si jen posměšně ofrknou a budou dál šetřit na Wrangler? A co vy? Snesli byste, že váš zbrusu nový Jeep je vlastně Fiat?