Z množství nejrůznějších speciálních edicí Mustangu si lidé dělají legraci už léta. A nová generace začala ještě se svým uvedením. Jako bonus Ford zopakoval 50 let starý marketingový kousek a umístil žlutý kabriolet Mustang na střechu Empire State Building
V roce 1964 vymyslelo marketingové oddělení Fordu, že pro podporu uvedení nového sportovního modelu Mustang na trh umístí jeden kus na vyhlídkovou terasu nejslavnějšího newyorského mrakodrapu Empire State Building. A protože dotyčný mrakodrap byl přizpůsoben přistávání zepelínů a nikoliv vrtulníků, museli najít jiný způsob, jak to celé udělat. Takže milý kabriolet rozebrali, postupně naložili do nákladního výtahu, vynosili na vyhlídkovou terasu a opět smontovali. A zřejmě to fungovalo – i když šílenství kolem Mustangu jako takového bylo tak silné, že se efekt nějakého kabrioletu na střeše dal víceméně zanedbat.
S blížícím se půlstoletím od představení původního Mustangu (17. dubna 1964) a především s uvedením nové generace, která má kromě odklonu od retro stylu přinést taky spoustu novinek, od přeplňovaného čtyřválce až po nezávislé zavěšení zadních kol, a stát se konečně plnohodnotnou konkurencí evropských a japonských sporťáků, se Ford do marketingu začal pořádně opírat. A kousek s Mustangem na střeše se přímo nabízel k opakování. Opět byl rozložen zbrusu nový kabriolet (tentokrát přišla na řadu i flexa, takže po odstranění z mrakodrapu už si tenhle Mustang znovu nezajezdí), naložen do výtahu a složen na střeše.
A marketingové bláznění pokračuje i jinde. Jedním z prvních aut, představených na letošním autosalonu v New Yorku, je první speciální edice nové generace Mustangu. Ano, přesně toho auta, které se ještě nezačalo oficiálně prodávat, a ze kterého si lidé už léta dělají legraci, že zanedlouho bude existovat více speciálních edicí než vyrobených kusů.
Půlstoletí novinky se ale musí oslavit, takže tu máme první speciální edici, kterou nepochybně budou ve velkém skupovat sběratelé, v naději, že se jednou stane hodnotným sběratelským kouskem. Což patrně nestane, právě proto, že bude existovat přebytek perfektně zachovalých kousků, oprašovaných v klimatizované garáži.
O co tedy jde? Vyrobí se 1 964 kusů (Jakože letopočet, chápete? Jak neotřelé a chytré!), na výběr bude jen ze dvou barev (Wimbledon White a Kona Blue, asi abyste si dohromady mohli namíchat původní Shelby s pruhy), standardem bude víceméně plná výbava, nejsilnější motor (5.0 V8 o výkonu něco přes 420 koní, přesné číslo zatím neznáme), vybrat si budete moci jen převodovku. Navíc dostanete orámovaného „retro“ koně na masce, speciální falešné víčko nádrže s nápisem „50 years“, žaluzie na zadních bočních oknech, plaketu s číslem na palubní desce a čalounění v kombinaci kůže a kašmíru.
Jinými slovy, ideální způsob, jak vytáhnout peníze ze stárnoucích nostalgických sběratelů. Ale nebojte se, tohle určitě není poslední speciální edice Mustangu – a spousta s těch budoucích nepochybně přinese i mnohem zajímavější a užitečnější vylepšení. Stačí nepodlehnout prvotnímu marketingu a chvilku si počkat. Já osobně čekám hlavně na čtyřválec Ecoboost, protože ať si puristé říkají co chtějí, Mustang s výkonem dřívějšího osmiválce, spotřebou ostřejšího Focusu a vzhledem tak trochu řízlým Aston Martinem – to prostě vypadá jako lákavá nabídka.
Článek vznikl ve spolupráci www.Autickar.cz.