• Magazín, Novinky, Informace
  • FÓRUM
policista-stop
Markusovo okénko / Kvě. 21, 2011 / Redakce

Buzerace či zbraň proti vrakům na silnicích?

Vypustím-li kosmetické úpravy výše bodového hodnocení přestupků, tak tato úprava zákony přináší v postatě velké novum v podobě provedení STK nařízeného policistou.

V Německu má policista oprávnění ODSTAVIT vozidlo na základě podezření na nevyhovující technický stav. V praxi to znamená, že policisté z vozidla strhnou registrační značky a řidič dotyčného vozidla pak mimo tučné pokuty musí vůz odtáhnout na odtahovce.

V naší byrokracií přebujelé republice přichází dopravní experti s dobrou myšlenkou, ale opět nám naši zákonodárci přichystali ztížení v podobě absolvování STK nařízené policistou.

Vyhláška o provozu na pozemních komunikacích jasně ukládá řidiči vozidla, jak má takové vozidlo vypadat a co má splňovat. Pokud to řidič neví anebo ignoruje, je tu pak mechanismus dopravní policie, která má takové účastníky postihovat. Policisté a zejména ti dopravní jsou dostatečně školeni k vyhodnocování plnění dopravních předpisů a tím jsou i zcela jasně oprávněni rozhodovat co je vozidlo nezpůsobilé k další jízdě na pozemní komunikaci.

Zatím k této vyhlášce není proveden prováděcí předpis, který bude jasně stanovovat, kdo prohlídku nařízenou policistou na STK zaplatí. Očekávat však můžeme, že najde li technik na vozidle vážnou či nebezpečnou závadu, prohlídku bude platit majitel vozidla. Rovněž vyplívá, že policista bude moci nařídit provedení STK, kdy místo hlídky policie nebude vzdálené víc, jak 8 km od stanice TK. To však je v podstatě možné jen ve větších městech a problémy venkova kde je průměrný věk vozového parku vyšší, naopak neřeší v dostatečné míře.

Nikdo se také nezamyslel nad faktem, že na spousty STK je potřeba se objednat. Vzhledem k tomu že každá STK má předepsáno metodikou jak dlouho má prohlídka vozidla trvat, osobní vozidlo na lince STK musí strávit cca 45 minut, bude tak muset řidič vyčkat minimálně tuto dobu nebo také možná přijde na řadu až jako poslední.

V praxi to může znamenat, že hlídka policie zastaví vozidlo, o kterém bude dle svých znalostí přesvědčena, že na komunikaci nemá co dělat. V podstatě se jedná i o tak banální věc, jako je prasklé čelní sklo ve výhledu řidiče. Zde je zcela jasné že vozidlo nemá na komunikaci co dělat. Bude pak takové vozidlo muset na STK? Ptám se proč?

Dvouleté STK periodické prohlídky u osobních vozidel, jsou naprosto dostačující. A právo odstavit vozidlo může uplatnit policista na základě jasně stanovené a platné vyhlášky. Tento fakt také policisté využívají, když se jedná o dopravní nehodu. Pokud jsou sice dotyčná vozidla po nehodě pojízdná, avšak mají ostré hrany, NESMÍ dále pokračovat v jízdě.

Tato vyhláška v podstatě nikterak nepomůže vyklidit nevyhovující vozidla ze silnic, ale ve své podstatě podrývá autoritu samotné policie a navíc zbytečně prodlouží a zdrží práci policejní hlídce a samotného účastníka provozu.

V podstatě si v praxi dokážu představit hádající se hlídku policie a motoristu a pak společný přejezd na STK kde v přednostním právu bude policie, která dovedla na STK pachatele. Ostatní majitelé vozidel čekající nebo objednaní na danou hodinu si pak velice rádi počkají na to, aby policistům jejich podezření potvrdil technik STK. Hádejte, kdo bude ve větší nelibosti čekajících? Politici, policista, hříšník co jezdí v popelnici nebo technik STK. Odpověď asi vůbec nenajdeme v přívalu supění a nadávek.

Někdy mi skutečně připadá, že dobré nápady v naší zemi zničí parta z kocourkova, a jen čas ukáže, na kolik bude tato vyhláška používána.



4 komentáře

Harry (desoto)
05.21.11

Myslím si, že je to zbytečné šíření paniky. Jsem přesvědčen, že tato možnost bude policistům dána pouze v případě vozidla, které je v takovém tech. stavu, kterým bezrpstředně ohrožuje ostatní účastníky sil. provozu (viz. ust. §22 odst. 1 písm. a) zák. č. 200/1990 Sb., v pozd. znění, kde je na tento přestupek myšleno i zvláštní sankcí. V praxi – to jsou ta auta, která drží pohromadě jen kitem, mají ostré hrany způsobeny tím, že mají urezlé lemy blatníků, poloupadlé visící nárazníky apod. V tomto případě jsem pro německý vzor !

Shackall
05.21.11

Takový článek na takovém webu? To je provokace, ne?

Vzato popořadě – problém „s vraky“ je plus minus to samé, co problém se „silničními piráty“. Tj. klasická mediální bublina. Jsem líný tu statisktiku hledat, nicméně technický stav (včetně naložení a uchycení nákladu) je příčinou snad 5% nehod max.

Policista není v žádném případě kompetentní osobou pro posouzení technického stavu vozidla. Nedisponuje zařízeními, kterými by mohl cokoliv měřit, nezná konstrukci všech vozidel, která se po našich silnicích pohybují a absolutně nedokáže odhalit nejzávažnější závady (brzdové trubky těsně před vyreznutím např.) Kromě toho je dost hloupý.

Jakákoliv kontrola technického stavu vozidel (včetně STK) je pak nepřípustná buzerace, která nic neřeší a ničemu nepomáhá. A to opět za předpokladu, že na té STK pracuje kompetentní osoba, a nikoliv ignorant, který napíše při otypování do TP k Buicku Park Ave „pohon zadní“. Normální člověk totiž udržuje svůj vůz ve slušném technickém stavu, ignorant na STK buď dlabe, nebo dává někomu SPZ a obálku.

Hendrix
05.21.11

Zbytečný článek o ńičem´. už jenom to přečíst člověka doslova uspí nebo unaví, podle toho, v jaké je kondici.
Souhlas s oběma komentáři přee mnou – šíření zbytečné paniky. Vzhledem ke skutečnosti, že všichni jezdíme se žlutýma obrysama, červenýma blinkrama a jinýma věcma z americké výroby, s kterými taky tady někdo milionkrát strašil, jak už to ´nepůjde´, tak mě podobné kompetence policisty nezajímají, protože pokud je to osoba normální, jakože obvykle je, tak brzy pochopí, že mám nejenom auto v pořádku, ale ještě o něm vím víc, než kdokoli o svém novém autě. Je to to samé, jako článek v Chrom a Plameny, kde bylo sepsáno, co všechno v STK neprojde a o stránku dále byli relativně mladí Mustangové na bílých číslech s všemi těmi ´zakázanými´věcmi. A dokonce s popisem, jak s tím kluci vesele jezdí, včetně toho, ko to je. V časopise ! ! To jsem se fakt chechtal…..

xaler
05.21.11

Já si myslím, že člověk který je dostatečně chytrý nebo bohatý se tomu stejně vyhne. Co udělá policista když mi přikáže jet na STK a já mu odpovím, že nejsem schopen jízdy, že je mi nevolno z toho stresu. Určitě se objeví spousta návodů jak tuhle kravinu ojebat až se strhne hon na řidiče za účelem dovalit kamarádům na STK nějaký kšefty navíc.

REKLAMA

Odtahovka Doubrava Benes
......................................

Stojí za přečtení

Jizbice 2012 - 8. První jarní bublání

Jizbice 2012 – 8. první jarní bublání

24. 04. 2012

První velký sraz v roce 2012, pro řadu z nás i první sraz s "novým starým" autem. Jaký byl?

Plymouth Fury III. & Airstream

Plymouth Fury III. & Airstream

22. 02. 2012

Tak jako každý, i já jsem měl mnoho snů a ty o amerických kárách se mi začaly plnit již v roce 2003. To je ale jiný příběh, o tom až někdy jindy. Chtěl bych vám...

Informace

Kluby

12. 04. 2011

Seznam klubů majitelů a přátel amerických vozů.

Nejnovější příspěvky

  • 2015 Dodge Charger & Challenger: Facelift na rozloučenou
  • Šílenství kolem 50 let Mustangu začíná speciální edicí a autem na střeše
  • Dodge Charger projde faceliftem
  • Jeep Renegade: Je to ještě Jeep?
  • Kabriolety od Chrysleru končí

Štítky

70 let Jeep akce Buick Cadillac Cadillac klub Camaro Charger chevrolet chrysler CJ-7 Corvette CTS-V Dodge Ford Ford Mustang General Motors girls GM Harley-Davidson Hunterz Impala Jeep Jizbice kustom kustoms Lincoln Malibu Mercury Mopar Crew Mustang Oldsmobile oprava Plymouth Pontiac pozvánka RAM Renewal project Shelby srazy tuning video Volt víkend Wrangler šuškandy
  • © Copyright USMOTORS / All Rights Reserved.
  • Premium WordPress Themes / Theme by wpStyles.org edited by krysanci.cz