Tak, další měsíc z námi. Slovensko krachuje, umřel Steve Jobs a začalo hnusný počasí. A taky se daří americkým autům. Pojďme se v tom chmurném počasí juknout, jak vypadají tabulky prodejů. Když si to tak lehce prolítneme, zjistíme, že možná není tak úplně pravdivé tvrzení, že amíci kupujou jen japonská auta.
Vyzdvihl bych v tomto případě Chrysler, kterej si proti minule polepšil o celejch 27 %, a taky prodeje trucků, ač ekologové a Obama z toho radostí neskáčou, si stále drží své první příčky. Ještě by bylo vhodné zmínit Cruze, protože amíci tenhle korejsko-německý výtvor berou za svůj vlastní a s hrdostí a nadšením kupují jako domácí produkt, tudíž po mnoha letech, možná i desetiletích, je nejprodávanějším compactem americké auto!
No, pojďme se podívat, jak že to teda dopadlo.
1. místo General Motors ( 207,145 ) nárůst 19,6 %
Na první příčce se pro mnohé překvapivě objevil koncern GM, ale po „skoro-krachu“ v dobách nedávných, je to jen a jen ukázkou dobrého zdraví, takže snad žádný další značky už rušit nebudou. Též jsou v zisku, což nebyli tuším od roku 2003.
Nejprodávanějším modelem jsou samozřejmě dvojčata Silverado/Sierra, těch se prodalo dohromady 57 602, takže se jich dohromady prodalo víc než bestselleru Ford F-series. Zákaznicky nejoblíbenějším osobním modelem je pak již zmíněné Cruze, počtem 18 097 ks překonalo i větší model Malibu, není se ale čemu divit, all-new Malibu je na cestě. I Camaro zůstává nejprodávanějším sporťákem! Naopak Voltů se prodalo jak šafránu, jen 723 kusů, což je bída s nouzí, ale Vy by jste za to dali 40 tisíc babek?
2.místo Ford Motor Company ( 175 199 ) nárůst 9 %
Fix Or Repair Daily asi opravdu bude jen pomluva od fanoušků Moparu, kteří jim závidí jejich spolehlivost. Prodeje dokazují, že Fordy nejsou žádnej shit a lidi si je kupují rádi. Abych pravdu řekl, kdybych si měl vsadit, kdo bude jednička, vsadím trenky na Ford. No, nepovedlo se a prohrál bych trencle, ale druhý místo je pořád dobrý, a vlastně se není čemu divit. Nové Fordy jsou sice z pohledu nás, fanoušků klasických amerik, poněkud mdlé, nezajímavé, hnusné a neváží si své historie (že Explorere?), ale z pohledu amíků jsou výborné, americké, progresivní, moderní, ekologické a jiná sprostá slova, co dneska frčí.
No, lídrem Fordu není žádné překvapení, F-series, který je i samostatným nejprodávanějším modelem ze všech aut s počtem 54 410, což je nejvíc od září 2007!
Zbytek podle očekávání, Focus je hnusnej a lidi ho moc nechtěj (úbytek 10 %), naopak chtějí obyčejný, levný a hranatý Escape (nárůst 41,3 %), protože příští rok ho má nahradit nějáká evropská slátanina podobná modelu Kuga. Fusion je tradičně nejprodávanějším domácím midsizem, lepší už je jen Camry a kupodivu Altima, která ze všech testů vyšla jako nejhorší auto třídy.
Jak jste se však u nás již jistě dočetli zde, Ford plánuje do Fusionu nacpat dalších 555 milionů dolarů (a kam přišlo zbylých 111? ), takže třídní boj bude někdy koncem příštího roku velice zajímavý! Těším se na to.
3. místo Chrysler LLC ( 127 334 ) nárůst 27 %
Mopaři válej a výtečně se jim daří, což je výtečná zpráva a jistě v tom maj prsty i Italové. Vidíte ten paradox? GM a Ford pomalu,ale jistě přecházejí spíše ke globálním modelům, jediný Chrysler tak vlastně dělá opravdu americká auta. Ale většinou v Kanadě a celá firma patří Fiatu To mě baví, ale fandím jim. No, jak se tak zdá, Chrysler 200 nebude až taková paštika, jak píšou v novinách, prodalo se jich o 87 % více než předtím, ale i tak to není extra číslo – 8 709.
Jinak samozřejmě vede Ram, jakožto nejprodávanější model s 24 522 kusama, což je zhruba půlka toho, co prodá GM a Ford… No, asi je někde chyba, ale pokud vím, byl Chrysler vždycky třetí. Celkem se daří i modelu 300, stoupl o 50 % na 4 455 kusů. Nakonec, výtečně se daří i výtečným minivanům Dodge Caravan a Chrysler Town and Country, dohromady přes 20 tisíc kousků a jsou tak dohromady nejprodávanějšími minivany na trhu se skoro polovičním podílem na trhu!
Takhle se mi to líbí, tak by to mělo být pořád. „Detroitská trojka“ na prvních třech místech. Nejprodávanější auta jsou americká. Možná, že ještě není na čase hodit flintu do žita!
Pojďme ale dál, jak asi všichni tušíte, další příčky budou patřit zahraničním autům a protože evropská tam moc nefrčí, následují „rejže“.
4. místo Toyota Motor Sales (včetně Scion a Lexus) ( 121 451 ) 17,5 % propad
Jelikož Toyota nenabízí žádný pořádný truck, nejprodávanější Toyotou je paní nuda, slečna obyčejnost a modla všech, co nemají rádi auta, ano je to Camry, jméno, jež zvláště v našich končinách vyvolá úsměv na tváři. Camry se prodalo něco přes 24 tisíc kusů, což je propad skoro o 20 % ale asi jen o 200 víc než Hnisannu Altima. Tak či onak, zuby nehty si drží svoji pozici nejoblíbenějšího amerického auta a vlastně se ani trochu nedivím. Na rozdíl od moderních, sportovních, flexibilních (a jiné nadávky) amerických aut, nabízí Camry přesně ty hodnoty, co vždy nabízela auta americké. Velké, nenáročné, pohodlné, k tomu přidává pověstně neprůstřelnou spolehlivost, no nekupte to. Dokonce se vyrábí z tuším 82 % z amerických surovin, což je více než jakékoliv americké auto. Hehe, kdo je tady AMERIKA, hm?
No, starej ošklivej kepl Corolla se prodává taky dobře, byť „spadla“ o celých 23 % a je druhým nejprodávanějším compactem. Asi po sto letech, zpravidla bývala první. GM odvedlo dobrou práci s Cruze, ale o to více se musí Koyoti snažit a udělat novou Corollu lepší. No, mezi kompaktama bude příští rok taky sranda.
Rav4, svého času tak oblíbená, se propadla o 47 %! No, až to nebudou chtít ani amíci,začnou je posílat do Číny…
Zbytek Toyot už není tolik důležitý, Tundra zůstává sedmým nejprodávanějším truckem, lépe se prodává i zastaralý Ranger, naopak výborně se daří modelu Tacoma, který je nejprodávanějším malým truckem (a pátým celkově) a není se čemu divit, ty americké stojí za houby…
Všechny modely Toyoty teda mají značný propad, no nezní to skvěle?
5.místo Nissan North America (včetně Infinity) ( 92 964 ) nárůst 25,3 %
„Hnissan“ nám narostl, těžko říct čím to je, ale asi se lidem nelíbí nové Toyoty
Nejlépe se prodává Altima, ale těžko říct čím to je, když je to tak nedobré auto, asi dávají velké slevy (pozn. krom toho, že většinou prohrál všechny srovnávací testy, slyšel jsem to i od několika Američanů, že to je hrozné auto, které nejede, divně řadí s CVT a má moc tvrdej podvozek), no prodalo se jich 24 353 o necelých 22 % více než předtím. Ale jinak je to pěkné auto, určitě bych radši viděl ulice plné Altim, než Camry.
Ostatní Nissany už pomalu nestojí za řeč, stará a ošklivá Sentra mírně stoupla, ale na první desítku compactů nemá, Nissanů Rogue se prodalo o něco více a je nejprodávanějším Nissan SUV (smutné, Armada a Pathfinder jsou výborná auta). Nejspíš jsou lidé zmateni a myslí si, že to má něco společného s hlavním městem Louisianny (Baton Rogue).
6.místo American Honda (s Acurou) ( 89 532 ) propad 8 %
Americká Honda prodala hodně amerických Accordů, o skoro 14 % více než předtím. Co to znamená? Úplně jednoduchou věc. Nová Camry se Američanům moc nezamlouvá a nedivím se jim, mě taky ne.
Je to podobný případ jako u Civicu, vzpomínáte, jaký to býval bestseller? Tentokráte se propadl o 26 % a je až 18tým nejprodávanějším autem. Tady je to jednodušší. Zatímco nová Camry je jen hnusná, ale jinak výborné auto, Civic na to jde opačně. Je hezčí než ten starý, ale daleko horší auto. Však si najděte nějakej testík, nebo consumer report.
Oddysey stoupla o necelých 15 %, ale i kdyby „spojila síly“ se Siennou, nedosáhnou takovýho čísla jako jeden samostanej minivan od Chrysleru.
CR-V taky stopulo, je 8mým neprodávanějším autem a druhým nejprodávanějším SUV, hned po Fordu Escape. Myslím, že lidi se stejně jako u Escapu bojí nové generace, která bude ošklivější a ekologičtější.
Víc nestojí za řeč a Acury nikoho nezajímaj.
7.místo Hyundai Motors of America ( 52 051 ) nárůst 11,8 %
„Rejžování“ na prostředních příčkách bude pokračovat, jen pár kilometrů severozápadně.
Hyundaji se poslední dobou docela daří, ani se nedivím. Všechno jsou to dobrá, ne-li výborná auta, byť vypadají trochu „buzňácky“, jak říká jeden můj kamarád.
Nejlépe si vede Sonata, s 18 181 kusy je to desáté nejprodávanější auto v USA
Mnoha periodiky titulovaný class-leadr Elantra si to asi zasloužil, koupilo si jí o 43 % lidí více.
Genesisu se prodalo nepatrně méně, tak či onak by neohrozil ani americké sporťáky, ani ty věci kterým konkuruje jako sedan (Lexusy? Merecedesy? Who knows..?)
8. místo Kia Motors of America ( 35 609 ) nárůst 18,4 %
Sestřička Hyundaie se nám taky zlepšila, nejvíc se prodalo modelu Sorento (24. nejprodávanější auto) a kolem 6 000 modelu Optima, která je prý taky výborné auto a budem to moct brzy vyzkoušet i u nás.
9. místo VW North America ( 27 036 ) nárůst 25,6 %
Oni to možná s tou největší automobilkou světa myslí vážně. Jetta se vcelku prodává, 14. nejprodávanější auto a dokonce před Elantrou, to bych bral jako úspěch.
He a nový „All american“ Passat vyráběný tuším v Tennessee stoupl o 337 % proti loňskému modelu. Ale stejně se jich prodalo jen asi 3,5 tisíce, tak je to fuk A velký procento bude v dýzlu, si myslím…
Jakýkoliv jiný model ani nestojí za zmínku, je to bída, ale tak to u VW bylo v USA skoro vždy.
10. místo BMW ( 25 749 ) nárůst 11,4 %
Modla většiny evropanů hlásí drobný nárůst. Až představí nové motory s haldou turb, očekávejme veliký pokles Nicméně těch SUV dohromady se prodalo asi o 46 % víc a Miniho o 18 % méně.
Toť vše k BMW,stejně si všichni přečteme jen první tři příčky a napíšeme rozzuřený komentář
Shrnutí:
Tak jste to sami viděli. Víte, pamatuju si časy, kdy jsem takhle koukal do statistik a div jsem si nepodřezal žíly, jak dobře se prodává Civik a jak špatně Suburban. Dneska mi to něják nevadí. No, ale nezatěžujem se kecáním o japoncích, byť to jsou často výborná a v Americe vyráběná, mnohdy i vymyšlená auta. Důležité je, kdo uhodne co? Ano, myslíte správně. US cars rocks! Skoro by se chtělo říct, „porazili jsme je, vyhráli jsme“ a vlastně je to pravda. Po všech těch letech kralování „rejžožroutů“ jsme se konečně dostali do doby, která je pozitivně nakloněna americkým autům. Americkým autům, která sice už nejsou, co pamatujem, ale aspoň takovým, která nakopou zadek japoncům. Už to bude jen lepší. Americká auta jsou lepší a kvalitnější, modernější, úspornější a ekologičtější, jsou všechno co si dnešní doba žádá. Jsme svědky obřího vzestupu amerických automobilek (i kdyby snad nějaká patřila třeba Italům), též svědky mamutí globalizace a tak se nechme překvapit, jak to bude dál a jestli to bude horší nebo lepší. No, myslím, že to bude obojí. A jistě se shodnem na tom, že už to nikdy nebude jako dřív… Já se na to těším. Bude to aspoň zajímavý a budeme mít zas na co nadávat, no ne?