Tak jsme se dočkali! Cadillac konečně představil model ATS v celé své kráse. Jestli se čekání vyplatilo necháme na vás. My si myslíme že ano.
Nový model ATS představila firma Cadillac na letošním Autoshow Detroit. A kde taky jinde, když právě v tomto městě automobilka sídlí. A že se jedná o zcela nový model je jasné již při prvním pohledu. Po několika přehmatech General Motors, se zdá že se vydali tou správnou cestou. Připomeňme neúspěch uvedení nové řady Oldsmobile a její zánik v dubnu roku 2004, podobný osud automobilky Saturn nebo zcela nový Saab 9-4 a 9-5 a … víte sami jak to dopadlo. Podobný osud se tak trochu předpokládal i u Cadillac, ale GM se naštěstí vzpamatovalo a po takových pokusech jako bylo BLS, se zaměřilo na jiný segment trhu. Pochopili, že pokud chtějí uspět, musí být konkurenceschopní v globálním měřítku, jinak nemají šanci na úspěch. Nová podvozková platforma Aplha pro modely se zadním náhonem nebo pohonem všech kol je ideální odrazová rampa, takže teď se jen odrazit a hurá k lepším zítřkům. A nejlépe s vozem, který má být konkurentem ničemu menšímu než BMW řady 3.
Vůz je postaven právě na podvozkové platformě Alpha a podvozek je vyladěn pro co nejlepší pocit z jízdy i co se ovladatelnosti týče. Celková váha vozu činí 1 540 kilogarmů což je přibližně o 90 kg méně než BMW 318. Pro porovnání CTS je o 226 kilo težší a Camaro o 180 kg. Snížení váhy bylo dosaženo díky použitým materiálům a součástkám. Známe všichni humpolácké a předimenzované části amerických vozidel, ale u ATS nic takového nečekejte. Kde se dalo, tam se na váze šetřilo. Například i u šroubů byl použit menší rozměr, než jaký by byl použit v minulých letech. Napomohlo tomu hlavně to, že se podařilo obejít staré standarty, jež některé z nich platili dokonce od roku 1920! Ale i přesto je automobil tužší, než například současné CTS, takže na bezpečnosti by se to rozhodně projevit nemělo.
Vraťme se ještě na chvilku k podvozku. Jeho vývoj započal v roce 2007 a byl od začátku vyvíjen jako univerzální, aby se mohl použít v různých typech aut. Počítá se s ním i do příští verze Camara. Podvozek se dá libovolně zvětšovat a zmenšovat jak do délky, tak do šířky, což znamená, že bychom se s ním mohli setkat i v příštím CTS. Pro nové full-size se však bude asi používat příští generace podvozků Zeta. Zajímavost je Corvette, která si asi zachová jistou osobitost a jedinečnost, co se GM týče, ale proslýchá se cosi o baby-corvette, která by mohla být také na nové Alpha platformě se šestiválcovým motorem. Alpha podvozek, potažmo ATS bude zatím jen se šestiválci, ale V8 se tam také vejde a jak říká vedoucí vývojový inženýr ATS, Chris Berube, který pracoval v poslední době i na CTS-V “V mém světě je vždy místo na small-block V8“. Takže se nechme překvapit. I když o ATS-V se zatím vůbec nemluví.
Takže zase zpátky k ATS. A co motory? No ty zrovna úplně nové nejsou, ale jedná se o přepracované dvě pohonné jednotky a jednu novinku, kdy nejslabší čtyřválec Gen II Ecotec má obsah 2,5 litru a výkon 200 koní. Premiéru si odbyl v modelu Chevy Malibu. Naopak premiéru v ATS bude mít přeplňovaný 2,0 litrový motor o výkonu 270 koní. Motor je vybaven dvojitými vačkami, čtyřmi ventily na válec, a variabilním časováním ventilů. Bude se používat ve více modelech GM, ale v ATS by měl být nejsilnější. A pak tu máme známou V6 o obsahu 3,6 litru a výkonu 318 koní. S motory bude spřažena inovovaná převodovka GM 6L45E šestistupňová automatická s řazením pod volantem nebo u turba i šestistupňová manuální s hořčíkovým tělem pro redukci váhy. S osmistupňovým automatem se počítá do budoucna, neboť jeho vývoj byl zatím pro nedostatek financí zastaven.
Přední zavěšení kol je typu Mc-Pherson na hliníkových ramenech, zadní je pak pětiprvkové nezávislé s pomocným ocelovým rámem. Pro 17ky kola jsou ve standartu připraveny tlumiče FE2, pro vyšší verze s 18ti palcovými koly pak FE3 s protiprokluzem a brzdy Brembo. Předozadní rozložení hmotnosti je 50:50 u manuálu s turbem, 51:49 v jiných modelech kromě AWD, ve kterém je pak 52:48.
ATS má vcelku dobré předpoklady stát se jedním z nejúspěšnějších modelů značky. Cadillac se snaží o odstranění všeho co mu bránilo ve větší konkurenceschopnosti, i když ne vždy se to daří. Podařilo se jim snížit hmotnost, zdokonalit jízdní vlastnosti, vylepšit zpracování i vzhled interiéru, již není tak humpolácký, ale pořád to není vše. V Evropě bude chybět diesel, více karosářských variant (s kupé a kombi se počítá až za dva roky), design se asi nebude líbit všem a hlavně je otázkou cena. Ta má začínat někde na 32 000$, ale je otázka, kam se až vyšplhá konečná cena včetně výbavy.
No nic, pokochejte se obrázky a držte ATS palce, aby se koncem roku, až se objeví u prodejců, dostal na špičku prodávaných vozidel. Našlápnuto k tomu má rozhodně velmi dobře.