Historie
O automobilové legendě Cadillac toho bylo napsáno již hodně. Založení podniku se oficiálně datuje rokem 1902, první automobil je z roku 1903 a v roce 1909 byl koupen koncernem General Motors a stal se jeho prestižní divizí a tuto pozici si udržel dodnes. Koncern GM, jak víme, byl dlouhou dobu světovým lídrem ve výrobě automobilů. Do portfolia značek GM patří (nebo patřily) značky: Chevrolet (včetně pohlceného Daewoo), Cadillac, Buick, GMC, Hummer, Opel, Saab, Vauxhall, Holden, Oldsmobile, Pontiac, Lotus… Značku Opel byste ale v USA hledali marně. Zde se auta Opel prodávají pod značkou Saturn.
Pro další vysvětlení vzniku CTSka je důležité mít na paměti, jak fungují obrovské koncerny typu GM. Jeden automobil je pod různými značkami prodáván na různých trzích. Netýká se to samozřejmě jen GM. Nemusíme chodit daleko – typickým evropským případem je koncern VW. Modely Porsche Cayenne, VW Tuareg a Audi Q7 jsou postaveny na jedné platformě, montují se ve stejné továrně na Slovensku, dokonce na stejné lince. Vymění se znak na masce a je to (neberte mě za slovo). Podobně také Audi A4 a Seat Exeo. Ale vraťme se k GM. Zde je situace stejná, například Chevrolet Captiva a Opel Antara jsou také v podstatě dvojčata. Stejně tak Cadillac BLS je podobným způsobem pouze předělaný Saab 9-3.
Historie CTS
Nejprve k názvu. V celém portfoliu Cadillacu existuje několik zkratek – zde je vysvětlení co znamenají:
CTS – Catera Touring Sedan
DTS – Deville Touring Sedan
STS – Seville Touring Sedan
XLR – Extreme Luxury Roadster
SRX – Sport Recreation Crossover
Jak je z názvů patrno, CTS vychází z názvu Catera, což je pro další řádky v podstatě nejdůležitější fakt.
V evropě se ve své době prodával model Opel Omega. 1 generace v letech 1986 – 1993 nesla označení Opel Omega A. Tento model se v USA prodával jako: Chevrolet Omega (Suprema). 2 generace vyráběná v letech 1999 – 2003 nesla označení Opel Omega B, pak následoval ještě výrazný „Face Lift“, ale v roce 2003 GM rozhodlo výrobu ukončit. V USA se tento Opel prodával pod značkou Cadillac Catera – na přiložených obrázcích je patrno, že se jedná o stejné auto.
Cadillac Catera
Opel Omega
Interiér Cadillac Catera
Interiér Opel Omega
Zde také začíná historie modelu CTS. Původní auto bylo tedy postaveno na bázi modelu Cadillac Catera/Opel Omega B, vypůjčen byl celý podvozek, převodovky a motory. Předělání se týkalo kompletně vnitřního a vnějšího designu auta. Nutno říci, že se to povedlo… Divize Cadillac představila model CTS v roce 2002, jako model pro rok 2003 a hned bylo nominováno na auto roku. Od té doby se každoročně objevuje v kategorii 10-ti nejlepších aut v USA. Později byly přidány nové motorizace a další doplňky a CTS se původnímu Opelu Omega dalece vzdálil. Druhá (novější) generace CTS je úplně jiné auto a s první generací nemá v podstatě nic společného.
Klasická motorizace (katalogová) má motory 2,8l a 3,2l. V prvních autech je ještě pozůstatek z Opelu a to 2,6l – je to ta první série aut, která má manuální 5-ti stupňovou převodovku. Podívejte se na přiložené obrázky – podobnost je jasná.
Cadillac Catera
Opel Omega
Cadillac CTS
Kam CTS patří?
Jak je to s prostorem, velikostí auta a do jaké kategorie auto vlastně spadá? Opel Omega byl v době ,kdy se vyráběl, přímým konkurentem BMW řady 5, nebo Audi A6, stačí se podívat na dobové testy a statistiky. Moc srovnávacích testů sice nevyhrál, ale do této třídy Opel Omega bezpochyby patřil. CTS tam tedy dle mého názoru patří také. Konkurentem BMW řady 3, nebo Audi A4 měl být Cadillac BLS. Vykutálení Američani si ale řekli, postavme to všechno na hlavu a udělejme to jinak. Posunuli CTS o úroveň níže k Audi A4 a BMW řady 3. Výsledkem bylo, že se CTS srovnávalo s auty v jiných třídách a v těchto testech vítězilo (nejen prostorem). Ve vyšší kategorii by to bylo skoro nemožné. Jinak řečeno, CTSko je někde mezi BMW 3 a 5, nebo Audi 4 a 6, nižší třídu převyšuje, kvalit vyšší třídy ale nedosahuje.
Cadillac v Evropě a v ČR
Modelu CTS se v USA prodá kolo 50 000 ks ročně a je to široko daleko nejpopulárnější auto značky. Jak známo evropané mají oproti Američanům rozdílné představy o automobilu. Proto se dlouhou dobu nedařilo Cadillacu v Evropě prosadit. Právě díky modelu CTS a BLS se prodeje o něco zvedly, ale ani tak to nejsou závratná čísla a auta na vozovce potkáte pouze výjimečně. Management GM rozhodl o založení nové společnosti v Holandsku, která měla za úkol prosadit Cadillac v Evropě a vytvořit novou strategii včetně vybudování image značky. Někde jsem četl že zkrachovala…
Dlouhou dobu byl Cadillac v ČR spjat s Cadillac klubem. Oficiální distribuční licenci od holandského zastoupení získal Charouz. Značka se pak do povědomí lidí dostala především díky Bédovi Trávníčkovi! V roce 2006 se stalo něco, co jinde ve světě v podstatě nemá obdoby. Charouz se dohodl s Mountfieldem na akci, kdy byl model Cadillac CTS výhrou v soutěži s Bédou Trávníčkem. Pro prémiovou značku, jako je Cadillac, to nepřineslo žádný pozitivní ohlas (spíše katastrofa) – sedlák si jde koupit sekačku na trávu a vyhraje Cadillac. Možná si vzpomenete, byla toho plná televize. Jednalo se pouze o modely CTS. Charouz je tehdy získal za směšnou cenu – jednalo se o skladové modely, které se neprodaly (akce byla 1-3/2006, ale moje CTS je podle VIN vyrobeno v roce 2004). Byla to různá auta, manuály – automaty, běžné čalounění – kůže, světlá – tmavá barva atd. Ve všech případech se ale výbavou jednalo o základní modely bez navigací, lepších kol, doplňků atd. Tyto auta poznáte v podstatě jednoduše – všechny mají datum první registrace v období leden až duben 2006.
Zde je oficiální statistika ministerstva vnitra počtu přihlášených CTSek (bez komentáře).
2003: 2
2004: 3
2005: 3
2006: 63
2007: 2
2008: 5