Co napsat o nezajímavém autě? Nezajímavém pro běžné návštěvníky US srazů, ti koukají hlavně po houpajících se křižnících z 60-tejch až 70-tejch let. A pak taky ty muscle cars jdou hodně na dračku. Nějaká Saratoga ze začátku 90-tejch let vod „Cháčka“ je naprosto neviditelná věc.
Na druhou stranu, pro člověka, který pravidelně navštěvuje US srazy v ČR, to muže bejt malý oživení ve vodách přeplněnými Mustangy a Camary, ve všech možných i nemožných variacích.
Jsem trochu posurfoval po netu a našel takovou malou stručnou recenzi pana učitelské Ska-pa (z fóra USMotors.cz). Si dovolím citovat…
Chrysler Saratoga 3.0 V-6
Koupil jsem ho hned po škole a měl jsem ho rok… O amerikách jsem tehdy nic moc nevěděl, snad jen to, že se mi líbí (Tak to jsme na tom podobně). Že Saratoga není až tak úplně typická amerika mi bylo jasné okamžitě – V6 od Mitsubishi v klasické americe místo nemá – ale auto to bylo velmi pohodlné a na dobu svého vzniku opravdu špičkově vybavené. Interiér i exteriér byl navíc ztvárněn docela v americkém duchu, takže mi tenhle „japonco-američan“ vcelku vyhovoval. Když nepočítám běžnou údržbu, vyžadoval tento vůz pouze jedinou opravu – vysypal se středový kloub na poloose. Slušná poloosa z vrakoviště stála 1500 Kč, 500 Kč jsem dal za montáž. Saratoga rozhodně nebyla žádný sprinter, ale svižně se s ní jezdit dalo, spotřeba se pohybovala mezi 9-12 l. Maximální dosažená rychlost – tachometrových 210.
S tou spotřebou to sedí, maximálku jsem nezkoušel, tak alespoň vím, co to svede. A co to všechno potřebovalo, aby to fungovalo tak, jak má, k tomu se ještě vrátím…
Ale proč jsem zrovna koupil tentononc povoz?
Tak za prvé, otec přišel díky dlouhodobé nemoci o jednu nohu a Audina v manuálu, co vlastnil, mu už byla k ničemu. Chtělo to něco z automatem a když už automat, tak ameriku. Navíc tatík je bývalej řidič všelijaké těžké kolové ale i pásové techniky z povolaní, takže to chtělo alespoň trochu „auto“. Stejně s tím už bude jezdit jenom na nákupy, k doktůrkům a rodině.
Za druhé to byla příležitost, která se naskytla. A bylo nutno na ní co nejrychleji reagovat.
A za třetí to bylo hlavně „skoro zadarmiko“
Koncem dubna letošního (2011) roku nabízel Robin65 zde v rubrice (Co je kde na prodej a za kolik – fórum USMotors.cz) právě zmiňovanou Sáru. Tuším, že byl zrovna čtvrtek nebo pátek. A páč to vypadalo zajímavě, domluvil jsem si „rande“ na sobotu. Ještě jsem k výletu přizval PBkarviňoka (Pavel – Voyager) a Gilgita (Danek – Ford Aerostar). V sobotu ráno jsem bleskově „znásilnil stykač“ u Tesca a mohlo se vyrazit ze severu Moravy k Brnu. O necelé dvě hoďky později jsme už ve Šlapanicích hledali tu správnou ulici a toho vousatého pána
První dojmy a info.
Tož 19 let staré, za směšné peníze. Karvinská espézetka. Od pohledu na ty roky slušný lak, nikde viditelná koroze, snad jen nějakej zelenej mech na gumovejch těsněních kolem oken a na karoserii v místech, který se blbě myjou (asi to někde dlouho stálo, mě napadlo). STK na espézetce už víc jak rok propadlá. Motor bez baterky, ale byl jsem předem informován – mám svou. Motorovej prostor durch zcákanej orezlou vodou z chladící soustavy, evidentně to někdy v minulosti docela krutě vyvařilo, jinak vše na svém místě. Interiér bez chyby, čistý, nekuřák, žádný blbosti. Navíc tam za ty roky nikdo nic nenabastlil. Robin povídá, že tenhle kočár před pár dny vydražil na Aukru za 7 tisíc od prvního majitele z Českého Těšína, kterej ho měl od novoty. A prodává z důvodu, že někde něco zase našel a kačky navíc by asi bodly, no vždyť ho znáte, on furt něco zajímavýho kupuje nebo prodává.
Proběhla zkušební jízda.
Vejfuk trochu prdí, ukazatel rychlosti nejde a ani palubní počítač nereaguje, kompresor klimy spíná, ale chlad nějak z ventilace nepřichází. Ale jede to krásně, řadí perfektně, zbytek auta funguje bez problému. Hodně pohodlný houpavý auto, na to, jak to má krátký rozvor. Po malé projížďce a zahřátí motoru se nepřehřívá, voda nikde neprosakuje, neuniká. Jsem rozhodnutý, že Sáru beru, ale ještě mne zkouší zlomit Ska-p, kterej se stavil a nabízí mi svúj Chevrolet Cavalier. Cena téměř shodná, ale od pohledu nic extra. Možná je dokonce v lepším stavu než Chrysler, ale já mám jasno, v čem pojedu domů. Tak tedy, plácnu si s Robinem, kupuji za 10 tisíc (ty tři navíc ho stála cesta Brno – Č. Těšín a zpět – nic nevydělává).
Vyjíždíme z BR na D1 bez STK do OV a doufám, že nebudu stavěn PČR. Zastavujeme na první čerpací stanici doplnit pohonné hmoty, okukuji stříbrnou raketu, co jsem právě koupil a všímám si, že levé přední kolo je zvláštně oprášené, na dotek rozžhavené, evidentně se nevrací brzdovej třmen. Začíná rozborka levého předního kola, ještě, že má Pavel (Autíčkář) ve své „špagetě“ (FIAT) téměř kompletní pojízdnou dílnu. Trochu „popičovat, zakurvovat“, hodně hrubé síly a ještě více WDčka nás po hoďce opět vrátilo na silnici. Dokonce se už i chytl ukazatel rychlosti i s palubním počítačem. Zřejmě jsme ho nějakým zvláštním způsobem vzkřísili: „slabší kontakt určitě“, si říkám… Custom1 později potvrzuje, že starší Chryslery trpí „nemocí uklepaného drátku“. Zbytek cesty už proběhl naprosto v poklidu a bez zaváhání.
Znovuuvedení do kondice proběhlo v následujících týdnech. Tím bych chtěl poděkovat Pavlovi (PBkarviná) za rady, tipy a čas, který tomu věnoval. Z vrakárny se sehnal brzdovej třmen, udělal vejfuck, filtry a oleje vyměněny. Když se začalo s autem pravidelně jezdit, přišlo se na to, že z motoru uniká, spíše ale učurává voda v nepravidelnejch intervalech, ale jen za chodu a to od vodní pumpy. Na Pavlovo doporučení jsem se objednal u jednoho garážového automechanika v Polsku. Jacek nebo Zbyšek nebo jak se jmenuje. Šikovnej pán vám povídám! Udělal rozvody, vyměnil pumpu a ještě další blbosti okolo, bo to je vždycky jedno s druhým a to extrémně levně! Našel se i použitej elektronickej ukazatel rychlosti. Teď už vím kolik mám dojezd na nádrž, kolik si to vezme atd. V souvislosti s tím ožil i tempomat, fakt suprovní vynález
STKáčkem jsem prošel bez problémů. V následujícím roce nás čeká už jen menší generálka přední
nápravy a zprovoznění klimatizace, jediné!!! nefunkční věci na autě. A pro klid duše bude zřejmě vyměněno všechno brzdové a palivové potrubí pod autem.
Historie tohoto vozu je docela stručná.
Chrysler Saratoga V6 byl objednán a zakoupen prvním majitelem, panem Karlem Samkem, u autorizovaného prodejce v roce 1992 v Ostravě. Údajně je tohle druhá oficiálně prodaná Saratoga u nás. Info mám od samotného pana Samka, jehož telefonní číslo jsem si vyGoogloval na netu a zavolal mu. Docela by mne zajímalo, kolik těchto modelů se v Československu a později v Česku, jako nových prodalo. Ještě jsem se dozvěděl, že jediná, ale opakovaná reklamace byla nárokována právě na nefunkční elektronické čidlo ručičkového ukazatele rychlosti. Auto věrně sloužilo do roku 2000, pak bylo odstaveno a už se moc nepoužívalo (najeto 256 000km). Bylo nahrazeno novým
modernějším kouskem. Sem tam se s ním popojelo, ale už prej jenom stálo. Pro pana Samka, jak mi to po telefonu řekl, to byla srdeční záležitost a nechtěl se ho vzdát. Rozhodl se až letos a po 19-ti letech, v polovině jara, jej vložil do inzerce na Aukru. Prej by ho nechal i zadarmo, kdyby věděl, že o něj bude dobře postaráno. Robin65 si Chryslera z Českého Těšína odvezl, tuším snad v úterý, k
Brnu a já ho ten samej týden v sobotu převez zpět k sobě domů, cca 15 kiláků od Českého Těšína.
V minulosti Saratoga zřejmě na žádném srazu amerik nebyla, až do letošního září, kde jste ji někteří z vás mohli vidět na Lučině, BIG 8 Party. Nebo v Milíkově.
A co závěrem? Auto je už téměř jen pro radost, von tatík už taky moc nenajezdí. Tak doufám, že vyplníme přání původního majitele a Chryslera, ač nijak zvlášť zajímavého, uvedeme do perfektního mechanického stavu.
A když čas dovolí, snad projedeme alespoň pár největších US akcí v následujících letech.
Dejvi
Mopar Crew
http://moparcrew.bloger.cz/
6 komentáře
supeeer
Jo měl jsem identický model, jako svoje první auto vůbec. Koupil jsem jí v AAA v roce 2000 jako 90 model. Černou. Jezdilo to moc hezky, v plný výbavě. Fajn kára a navíc jako první
. Ještě od ní mám doma schovanou uživatelskou příručku.
statistiky uváděj jen tohle http://portal.sda-cia.cz/stat/, takže ohledně počtu prodanejch asi zkusit přímo dealera. v případě, že toužíš po nějakejch tiskovinách o Saratoze, můžu oskenovat a poslat.
Udajne bylo asi sest Saratog zakoupeno pro sekretarky Boby centra v Brne jao novych….trilitry:D
Tady na pardubicku jezdí jedna Sára od novoty ve vínové barvě. Je snad denně v provozu,což svědčí o jeho kvalitách.
velmi pěkně napsáno, at slouží, sám jsem rád že je v dobrých rukách