ALLROADSHOP jako jeden z hlavních členů Czech Hummer Racing Teamu při přípravě a stavbě nového vozidla měl jednoho z nejlepších poradců v oblasti offroad závodů v USA. Ještě lepší na celé spolupraci je, že od roku 1998 tento tým jezdí pravé s Hummerem.
Rod Hall je jedním z nejuznávanějších závodníků offroadu a to v kategoriích a seriálech Baja. Sám má nespočet úspěchů a má i následovníky v podobě svých dvou synů Roda Halla a Joshe Halla. Při svých úspěších vyzkoušeli množství komponent a spolupodíleli se na vývoji mnoha závodních komponentů. Po několika našich zkušenostech s Hummerem H3 jsme se rozhodli vyjít ze stejného konceptu jako Chad v roce 2008, kdy se svou H3 vyhrál prestižní Baja500 a to v kategorii sériových vozidel. Chad byl od začátku ochoten nám poradit, sdílet know how a dodat např. hydraulické dorazy a tlumiče již odladěné na naše auto. Firma Fox pak uvítala další možnost spolupráce na dnes již nevyráběnou značku vozidel Hummer.
Po dohodě o termínu návštěvy jsem vyrazil ze San Francisca směr Reno v Nevadě. V Americe je to kousek, pro nás z kotliny 220 mil a cca 4 hodiny cesty. Naštěstí za Sacramentem je většina cesty skrz pohoří Sierra Nevada a je na co se koukat. I v srpnu zde jsou vrcholky hor zasněžené a výhledy jsou úchvatné. Těsně před Renem si s Chadem voláme a tak mě navádí rovnou do dílny, kde provádí poslední úpravy před zítřejším závodem (až v Praze mi posílá zprávu, že vyhrál).
Po příjezdu mne vítá s typicky americkým úsměvem a vřelostí a já s překvapením zjišťuji, že stojím před dílnami známé firmy Samco Fabrication, která staví speciály pro zmíněné americké závody. Chad se omlouvá, o startu na závodech se rozhodlo teprve předešlý den večer. Před dílnami stojí černá H3ka tak, jak ji známe ze závodu Roda Halla a sám Rod vzápětí přichází si pokecat. Ukazuje mi své auto, které je jako naše původní H3ka ještě se základní motorizaci 3,7l a prohlížím si vše, co nemám z fotek nastudované. Chad již jezdí se stejnou motorizací jako my a to je V8 5,3l small block (GM Performance).
Pro kategorii otevřenou pro sériová vozidla mají v Americe poměrně přísná pravidla a tak celé auto má pouze následující úpravy: kompletní trubkový rám kotvený oproti pravidlům FIA (T2) k základnímu rámu, ten je protažený až k přední masce a zároveň vytváří nové uchycení jak zadních tak i předních tlumičů. Jeho základní funkce je bezpečnost jezdců. Je zesílený před čelním sklem neboť sklo není podmínkou a většina aut jezdí bez něj. Oba jezdci pak mají integrální přilby s nuceným oběhem filtrovaného vzduchu ze zadní části auta, snad lze přirovnat k závodům buggy u nás. Tlumiče, jak všichni offroadisti vědí, jsou alfou a omegou úspěšných rychlostních závodů mimo silnice a je jim věnována zásadní pozornost i u Chada. Rod jezdí ještě na 2,0″ Foxech, Chad již upgradoval a jezdí na 2,5″ a nyní testuje 4,00″ tlumiče. Jak sám říká, ty jsou úplně super, jen už je problém je tam pro jejich velikost dostat. Nám Fox připravil již osvědčené 2,5″. V přední části auta mimo ochranný rám a ochranu podvozku je to vše. V zadní části vozu najdeme ještě zesílená listová pera, bezpečnostní nádrž na 170l, hasicí zařízení a uchycení dvou náhradních kol. Jsem příjemně překvapen, když chválí komponenty jako ramena, klouby, rozvodovku, diferenciály a další, které musí zůstat sériové. Stejně jako my pak používá sportovní brzdové destičky a nastavení motoru. Trochu slabinou zůstává převodovka, ale jak sám říká, co závod to převodovka není tak hrozný náklad (v USA přijde sériová převodovka na cca 1600 USD, repase se pohybuje v řádu desítek dolarů + práce).
FIA v našem případě není tak shovívavá a tak při naší stavbě musíme mít bezpečnostní klec nezávislou na rámu, nádrž homologovanou FIA stejně jako sedačky, pásy, ochrana rámu, palivové potrubí, hasicí systém ad. Schůzka se protahuje a my vzájemně sdílíme zkušenosti ze závoděním v Hummerech.
Následuje prohlídka výrobny, sami brzy uznáte, že tento název je správný. Samco Fabrication je totiž jedna větší hala se všemi kovoobráběcími stroji, které znám a pár i takových, co neznám. Při detailní prohlídce druhého Chadova speciálu je až neuvěřitelné, co se dá všechno vyrobit v takovéto hale. Pickup oblečený do karbonových panelů se tváři jako Chevrolet, ale posuďte sami. Trubkovy rám vyrobený, ramena, klouby, poloosy, kardany, vnitřní části diferáku, hydraulické řízení, atd. To vše je ručně vyráběné na místě, aby to pasovalo, jak je potřeba. Není překvapením, že v mírném záklonu vpředu je motor Corvette a jsou použity Chevrolet „bedny“ na převodovku a další pohonné ústrojí. Rám je v zadní části značně protažený s umístěním nádrže a rezerv, aby vyrovnával těžiště. Dovedu si představit, jak rychle a ladně letí po nerovnostech. Chad mi sděluje jejich novou vizi a tím je mezinárodní účast na offroad závodech na pouštích středního východu a v Africe, takže se tam možná někde potkáme. Jen si neumím představit, jak si jejich auto poradí s FIA, když je stavěné podle americké třídy OPEN a tam nejsou žádná pravidla stavby než bezpečnostní.
Koukáme po dalších stavbách, jež mají blíže spíše k rockcrawlerům, tedy k autům u nás známých z trialu. Rodovu H3ku nakládají na podval za H1ku a už musí odjet na místo konání závodu.
Loučím se s nadšením malého kluka, jaké možnosti a prostředky tito profesionálové mají, a už se těším na dokončovací práce na naši Alphe.
Těsně před odjezdem ještě probíráme pocity z ukončení výroby našich miláčků a i poslední drby. Dle nejmenovaného zdroje v GM nabídl soukromý investor cca 200mil USD za Hummera. Bohužel GM nabídku odmítla, investor se však nevzdává a tak prý výsledky posledních jednání jsou takové, že existuje otevřená možnost obnovení výroby Hummeru pod koncernovou značkou GMC s typovým označením Hummer. Pro mne tedy konec dobrý všechno dobré. Nechme se překvapit.
Petr Sobotka, ALLROADSHOP