Evropan ho může přehlédnout jako další z řady amerických sedanů střední velikosti, se kterými se setká povětšinou na dovolené v USA prostřednictvím autopůjčovny. Ve skutečnosti na něm závisí osud celého koncernu…
Od doby, kdy Sergio Marchionne rozjel svůj ambiciózní plán akvizice koncernu Chrysler, má společnost spoustu velkých plánů. Průlom Fiatu a snad i Alfy Romeo na americký trh, americká auta na italských platformách, společná RWD platforma pro Alfu Romeo a Dodge, Chryslery rebrandované pro evropský trh jako Lancie, Dodge prodávané pod jménem Fiatu…
Problém je, že většina těchto plánů tak úplně nevychází. Chryslery přejmenované na Lancie téměř nikdo nekupuje a jejich prodeje válcují šedé dovozy „pravých amerických“ Chryslerů, byť se model 300 liší od Themy skutečně jen znáčky (a možností objednat si slovutnou Hemi). Dodge Dart, postavený na platformě Alfy Giulietta, asi není úplně špatné auto, ale jeho prodeje rozhodně nenaplnily očekávání. Jeep Cherokee, zrozený ze stejné platformy, se sice i přes těžkou kritiku ze strany tradicionalistů prodává slušně, ale jeho uvedení na trh bylo několikrát odsunuto kvůli problémům s kvalitou. Což je tak trochu trapas.
Celý koncern tak víceméně stojí na prodejích amerických pick-upů a SUV (Ram, Durango…), případně velkých sedanů (300, Charger) a různých variant Fiatu 500. Stárnoucí Chrysler 200 a Dodge Avenger jsou spíše materiálem pro autopůjčovny.
Teď se ale na trh chystá novinka, jejíž úspěch zásadně ovlivní osud celého koncernu. Nová generace Chrysleru 200 míří do jednoho z nejdůležitějších tržních segmentů na americkém trhu, a postaví se proti modelům jako je Chevy Malibu, Ford Fusion (alias příští generace Mondea) nebo Toyota Camry. A poté, co italoamerický koncern „pohnojil“ již dvě důležitá uvedení nových modelů, si tentokrát nesmí dovolit udělat žádnou chybu.
Dobrá zpráva je, že nová dvoustovka přinejmenším velmi dobře vypadá. A slibně vypadá i technická stránka věci – vedle základního čtyřválce Tiger Shark o objemu 2,4 litru, výkonu 184 koní a točivém momentu 235 Nm. Alternativou bude V6 Pentastar o objemu 3,6 litru a výkonu 295 koní – tedy motor, který už známe například z Chrysleru 300/Lancie Thema, Chrysleru/Lancie Voyager nebo současné generace „dvoustovky“.
Novinkou ale bude nový automat. Chrysler se po dobách zastaralých převodovek vypůjčených od Mercedesu očividně pustil do závodu „kdo víc kvaltů“, který rozjely německé automobilky, a nabídne rovnou devět stupňů. Nevíme sice úplně přesně, k čemu je to dobré, ale určitě to zní cool. A navíc místo tradičního voliče dostanete hi-tech otočný knoflík!
Navíc bude možné Chrysler 200 objednat i s automaticky připojitelným pohonem zadní nápravy – ve stylu systému Haldex, známého z produktů VW.
Do budoucna nejspíš můžeme očekávat i kupé/kabriolet a lze předpokládat, že se z 200 zrodí i evropská obdoba pod jménem Lancia (a znáčky určitě půjdou vyměnit zpět).
Vytvořeno ve spolupráci s www.Autickar.cz