text: Vencos & Fernie
Máte rádi ošklivá auta? Že ne? A že se třeba na Pontiac Aztek nemůžete ani podívat? No prosím, já proti nim v podstatě nic nemám. Ale jestli něco nemám rád, jsou to auta špatná…
Vezměte si třeba nový maličký Jeep Cherokee. Možná už jste ho viděli – v Americe se totiž prodává už od minulého roku. A většina tradicionalistů mu nechce odpustit jeho jméno, protože Cherokee má být velký a hranatý. Ale podívejte se na výsledky novinářských testů. Podle nich je tenhle malý, nepříliš vzhledný Fiat (respektive Alfa Romeo, na jejíž platformě je postaven) s nálepkou Jeepu výborné auto. Skvělé SUV, dost velké jako rodinné auto, dost malé do velkoměsta, dost levné, abyste zapomněli na Ford Escape a navíc až nečekaně schopné i mimo silnici.
Ještě pořád se vám zdá tak ošklivý?
S příchodem Cherokee KL do Evropy se ale v nabídce objeví další novinka, ze které budou nadšencům dost možná vstávat vlasy hrůzou na hlavě…
Co se vám vybaví, když se řekne prasklé hlavy? Někdo z vás si možná vzpomene na studentská léta a kolektivní kocoviny. Většina Jeepařů si vybaví motor 2.5 TD od italské firmy VM Motori, čtyřhlavou saň se samostatnou hlavou pro každý válec. Bohužel byl součástí motoru i Sv. Jiří, takže hlavy často odcházely do naftového nebe.. Ve spořílkovské Evropě byl častý obyvatel motorového prostoru hranatých Cherokee XJ a také strůjce mnoha bezesných nocí nešťastných majitelů. Ale ani to nebyl první pokus Jeepu vytvořit globální off-road s dieselovým motorem. V dobách spolupráce AMC (původního majitele Jeepu) s Renaultem vznikla myšlenka osadit Cherokee francouzským agregátem 2.1 TD, který byl sice spolehlivý a funkční, ale také zoufale slabý – takže si ho téměř nikdo nekoupil. Jak patrno, historie Jeepu Cherokee s naftovými motory není zrovna slavná. A teď se produkt VM Motori vrací za masku se sedmi průduchy…
Přeplňovaný naftový dvoulitr Multijet II se pod kapotou Cherokee objeví ve dvou verzích, slabší o 140 koních, silnější o výkonu 170 k. Slabší se bude prodávat jen se šestistupňovým manuálem, silnější bude moct být spojen i s devítistupňovou automatickou převodovkou. Ta vám přinese nejen možnost vytahovat se v hospodě, že máte víc kvaltů než BMW nebo Audi vašich spolupitců, ale především nízkou spotřebu a perfektní využití úzkého spektra využitelných otáček malého dieselu. A soudě podle úsilí, které novým motorům v Itálii věnovaly, a také podle kvalit sesterského šestiválce 3.0, je tu jistá naděje, že tentokrát bude Multijet II i spolehlivým služebníkem.
Kromě naftového motoru bude k dispozici také vidlicový šestiválec Pentastar o objemu 3,2 litru a výkonu 272 koní. A v případě, že se pohybujete v Rusku a blízkém okolí, budete mít na výběr i benzínový čtyřválec Tigeshark MultiAir o objemu 2,4 litru a výkonu 184 koní.
Cherokee bude dostupný jak s náhonem na jednu, tak i na dvě nápravy. V nabídce budou dokonce 3 varianty pohonu na všechny 4 kola. Nazývat se budou Jeep Active Drive I, Jeep Active Drive II a Jeep Active Lock, který je zajímavý nejen tím, že bude umět vše co ostatní, ale také bude odpojovat zadní nápravu, aby snížil ztráty energie a snížil spotřebu, když zrovna 4×4 nepotřebujete.
Elektroniky si v novém Cherokee taky užijete dost, k dispozici bude parkovací systém, adaptibilní tempomat, hlídání jízního pruhu, hlídání mrtvého úhlu a další. O vaši bezpečnost se bude starat ESC, ABS a ERM, což by měl být sytém, který bude hlídat převrácení vozu. Přítomno je také sedm airbagů. Minimálně dle testů Euro NCAP to je velice bezpečné vozidlo, které bylo ohodnoceno pěti hvězdičkami a také „nejlepší ve své třídě“ – tedy třídě malých off-roadů za rok 2013. Uvnitř uvidíte TFT displej v palubní desce, kde si budete moci nastavit podsvícení dle vašeho vkusu. Jeep nabídne i dotykový displej na středovém panelu, kterým ovládnete celé auto. Auto se také pomocí vyhřívaných a odvětrávaných sedaček postará, aby vám nebyla zima nebo horko. Sedačky také půjdou elektricky nastavit a své polohy si dokonce budou umět zapamatovat. Užít si také můžete úplně nový volant s dálkovým ovládáním rádia, tempomatu, což je samozřejmě skvělé, že Horste?
Pořád tu ale zůstává otázka vzhledu. Ne všichni z nás hodnotí auta jen podle toho, co umí – a otázkou zůstává, jestli je možné toto auto nahradit něčím, co vypadá trochu jako ryba, která plave ve vodách okolo Springfieldské jaderné elektrárny. Co si o tom myslíte vy?
Jeden komentář
Prostě zlatá léta jsou pryč holt je čas se s tím smířit a moc nesenilnět,
Co se týče vzhledu proč ne, poplatné dnešní době, mě příjde jako pitbull, jsem s tím celkem OK, IT diesely už neOk