1,7 miliardy dolarů je hodně peněz. Sergio Marchionne je hodlá vložit do následovníka Jeep Liberty. Ne, nepůjde to z jeho vlastní kapsy, to Chrysler, kterému šéfuje, se díky němu takhle rozšoupl. Je to dobře?
Mělo by být. Protože nikdo z nás si nepřeje, aby se Jeep zastavil. Vývoj je potřebný a stojí i za cenu toho, že podvozek a bůh ví co ještě pochází z Fiatu. Nový model by měl Jeep představit už v roce 2013. Přinese oživení, které Jeep prostě potřebuje.
Z celé téměř dvoumiliardové investice použije Chrysler půl miliardy dolarů na rozšíření továrny v Toledu. S budováním začíná již letos, dokončení plánuje na konec roku 2013. Do větší továrny nabere 1100 lidí. Je tu jedna věc, která je ale mnohem důležitější.
Kam byste zařadili Chrysler, Fiat a vlastně především Jeep na žebříčku spolehlivosti? Součástí stavitelských plánů Sergia Marchionneho je totiž jedno pracoviště, který tento zažitý pohled změní. Metrology Center se bude starat o kvalitu všech Jeepů, které sjedou z výrobních linek toledského závodu. Je to zdánlivě drobnost, ale když se stavíte na nohy, je dobré mít pevné základy. Tím spíš, když by se nový Jeep mohl vrátit ke starému. Hned vysvětlím.
Jeep Liberty je s námi už nějakých deset let. V roce 2002 vyšťouchl Jeep Cherokee, aby nastoupil na jeho místo. Po hranatém Cherokee XJ se objevilo zakulacené Liberty KJ, které vcelku nedávno nahradilo – už zase jako Jeep vypadající – Liberty KK. Vraťme se zase na začátek. V roce 2002 tímto zanikl Cherokee. Sice se Liberty pod jeho jménem prodává, ale je to Liberty. Teď se v hlavách chlapíků s pravomocemi to rozseknout točí nápad na znovuoživení Cherokee. Jasně, není to oficiální a je to zatím jenom drb. I tak ale věřím, že v roce 2013 uvidíme nový Jeep Cherokee, který si dokonce budeme chtít koupit!
Jeep Wrangler zůstává doma
V továrně v Toledu, „domově Jeepů“, se rodí i Jeep Wrangler. Vlastně všech 160 tisíc Wranglerů, které se za rok vyrobí. A tak to zůstane i do budoucnosti. Na spekulace o přesunu výroby do levnějších a vzdálenějších továren odpověděl Sergio Marchionne jasně. Vyrábět Jeep Wrangler kdekoliv jinde je nemyslitelné. Uvidíme, jestli zůstane věrný svému názoru. Současná výrobní linka je na svém limitu a protože nikdy nebyla v plánu expanze, její rozšíření by stálo obrovské peníze. Přitom je aktuální Wrangler hodně povedený, populární a k tomu se dobře prodává.