Na světě se najde hned několik organizací, které za nás testují všechno možné. Třeba Americký úřad pro bezpečnost na silnicích NHTSA přišel na zajímavý poznatek. Chevrolet Volt sám od sebe začne hořet. A může za to právě to, že je to elektromobil. Co to znamená pro Volt? Jak se k tomu postaví GM? A můžeme z toho nakonec všichni něco vytěžit?
NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration) už před několika měsíci podrobila Chevrolet Volt v zásadě rutinnímu testu. A vzešli z něj nerutinní výsledky. Auto zaparkované v jejich testovací centrále se jim totiž samo od sebe vzňalo. Před pár týdny proběhly nové testy… a zase došlo ke vznícení.
Co si budeme povídat, překvapilo by to asi každého. A proto se v NHTSA pustili do zkoumání a odhalili příčinu. Ta je složená ze dvou věcí. První jsou lithium-iontové baterie, které Chevrolet Volt používá. Druhou je boční náraz a převrácení, které si na Volt NHTSA vymyslela. Prostě a jednoduše. Jakmile dojde k nehodě a auto se ke všemu převrátí, je velká pravděpodobnost, že se poškodí i baterie, respektive její chladicí kanálek, a díky roztodivným chemickým procesům, které v baterii probíhají a které ji dělají vhodnou pro elektromobilní hybridy, dojde ke vzplanutí. Jasné, ne?
K šetření se hodí doplnit ještě pár informací. NHTSA poškodila baterie Voltu do hloubky pěti palců, zatímco současné zkušební normy si říkají jen o dva. A pak tu máme fakt, že nad lithium-iontovými bateriemi se v tomhle ohledu spekulovalo už dávno, nicméně Chevy Volt je jediný hybrid, který s nimi měl při testech potíže. Tak, základní fakta máme za sebou. Co to nyní znamená pro současné majitele? A co pozitivního se v tom celém objevilo pro nás?
Ze současných přibližně 6 tisíc majitelů Chevroletu Volt se v běžném provozu ještě nikdy nikomu nic nestalo. A pokud se jejich voltík nepřetočil přes střechu, s největší pravděpodobností se jim ani nic nestane. Což je ve volném překladu i oficiální prohlášení NHTSA. Ze šetření však vzešly dvě dobré věci. První je impuls k osvětě jak zacházet s elektromobily po nehodě. Že je třeba baterku vysát a nenechat chemické procesy dělat si, co chtějí. A druhou je přístup GM, do kterého se hned pustíme.
GM se k celé věci postavilo čelem a úplně vynechalo jakýkoliv náznak mlžení. Přiznali, kde se stala chyba. Vysvětlili, proč se v reálném světě zatím nestala. Zřídili skupinu inženýrů, kteří se i tak pustí do předělání baterií, aby se zahoření nemohlo opakovat. Jsou připravení stáhnout všechna auta k sobě, když jim to úřad nařídí – mnohem rychleji, než by vůbec mohl. Majitelům okamžitě nabídli zapůjčení jakéhokoliv jiného nového Chevroletu, pokud se ve Voltu necítí bezpečně. A teď dokonce nabídli, že pokud Voltu majitel skutečně nedůvěřuje, odkoupí ho od něj nazpět. Prostě se kluci v GM snaží. Přeci jen jsou první majitelé Voltu především lidi, kteří v GM vložili velkou důvěru a zároveň mu hodně pomohli. Jen tak někdo si nekoupí automobil, který je pro automobilku zcela inovativní a přelomový. Takže spokojený majitel Voltu je hlavním cílem. Ať si Volta chce nechat nebo nechce.
Shodou okolností se v posledních dnech objevila další zpráva, kde hraje Chevrolet Volt hlavní roli. Consumer Report vydal žebříček spokojenosti majitelů automobilů a Volt vyhrál. Dosáhl jako jediný výsledku 93% spokojenosti na otázku „Když vezmete do úvahy všechny faktory (cena, spolehlivost, komfort, zážitek z jízdy atd.), pořídili byste si toto auto, kdybyste si tím vším měli projít znovu?“ V hlavě se i vám musí objevit otázka, nakolik čerství majitelé technického zázraku dokázali odpovědět popravdě. I tak je to ale impozantní výsledek. Pro porovnání, na druhém a třetím místě s 91 % jsou Dodge Challenger a Porsche 911.
Tolik pohled do posledního dění kolem Chevroletu Volt. Mně se na tom líbí, že GM za něj bojuje a že se zbaběle neschovává za klišovité odpovědi. Snad se zlé v dobré obrátí a Voltu se začne pořádně dařit. Zaslouží si to.