A už je to tu, první sluneční paprsky dopadají na dveře garáže a přes klíčovou dírku dopadají na monumentální kapoty našich amerik spících v garážích. Je čas prvních příprav na sezonu srazů a nekonečných crusingů s přáteli. Aby si Váš bourák nevybral tu slabou chvilku když zrovna povezete krásnou babu někam k vodě, můžeme se tak ve zkratce napsat co by bylo dobré si před začátkem sezony projít a co zkontrolovat.
Můj vážený kolega Pavel začíná oživovat svého cadillaca tím že mu napřed vyndá Hašlerku z koncovky výfuku, totiž tu tam dává když ho na zimu odstavuje aby snad nechřadnul během zimního spánku. Tuto proceduru ale já navrhuji přeskočit.
Prvním krokem je vždy kontrola provozních náplní, začínáme kontrolou hladin ale i vizuální kontrolou kvality olejů. Olej v motoru vždy mezi ryskami , nikdy ne pod minimem a není dobré olej přelívat, vozidla v katalyzátorem to mají moc ráda a vaší přílišnou snahu pak ocení, když si zažádají o nový katalyzátor nebo v horším případě připečenými kroužky v motoru. Olej servořízení rovněž vyžaduje pravidelnou kontrolu a rovněž tak olej v automatické převodovce. Ten jak známo měříme vždy za běhu motoru se zařazeným PARKINGEM a zhruba po dvou minutách kdy je patrné že olejové čerpadlo v převodovce olej rozehnalo po almaře, můžeme měřit. Olej by měl být za studena na spodní rysce a po řádném prohřátí na provozní teplotu má vystoupat hladina k rysce horní. Novější vozidla mají na rysce většinou tento stupeň označen jako HOT se dvěma ryskami.
Olej by měl být bez bublinek nezpěněný, červené tmavší barvy bez zápachu po lamelách respektive spečenině. Při promnutí na prstech pak jasně načervenalý bez mazlavých hnědých či černých šmouh a hrudek či snad stop po šupinkách. Vždy je nutné při dolití, či výměně specifikaci oleje dodržet.
Voda.. důležitá věc… Nechladíš nejedeš. Pokud snad máte vzducháč , Tak vás bude zajímat pouze voda v ostřikovačích. Nás zajímá zda je hladina v pořádku jak v expanzní nádobce tak i v chladiči pokud je také otevíratelný. Při zcela studeném motoru musí v chladiči kapalina stát až po víčko a v expanzní nádobce by pak hladina měla býti po spodní rysku. To je potřebné množství pro vyrovnávání hladin.
Rozhodně by jste na víčku chlazení neměly nacházet šlemy či snad rezové sraženiny, pokud se tento fakt objeví je to jasný důkaz průniku oleje motoru do chladícího okruhu a pokud je na stěnách a víčku rez rezavé kaly pak je problém ve složení chladící kapaliny, tento fakt má za následek utemování chladícího okruhu zejména v první řadě pak v radiátoru topení a později pak zanesení chladiče. Je dobré vždy dodržovat předepsané normy a typy chladící kapaliny výrobcem vozidla, totéž platí a to striktně pro oleje motorů a náplní převodovek.
Základ kapaliny máme tak teď se rozhlídnout po motoru,
Vizuální kontrola hadic chlazení, kdy se zaměřujeme na zjevné viditelné úniky či možné poškození hadic a vedení , taktéž kontrolujeme přívody a vratku paliva hadice zda nesou rozpraskané nabobtnalé či prodřené.
Další je pak elektroinstalace v motorovém prostoru její svazky a vedení, případné oxidace kontaktů a zateklá voda do silového vedení třeba ke startéru vás může nemile potrápit a na cestě se složitě opravuje. Možná poškození prodřením díky vibracím motoru kdy se kabelový svazek prostě ošoupe či přetrhne je taktéž velice nemilá záležitost a v případě silového vedení může způsobit zkrat který může vyvolat následný požár a věřte že když vám v káře chytne elektrika je to“ fojer takovej“… že pokud se nevzpamatujete do čtyř minut po vzniku prvního plamínku je už pak pozdě cokoliv hasit. Dalším fenoménem je přemnožení hladový havěti. Myška, Krysa nebo Kuna když na ní přijde nouze nejvyšší velice ráda povečeří izolaci kabelů a lépe pak vytlumení v motorovém prostoru. Pár případů jsme na dílně řešili a foto vám servírovat nebudeme, neboť některé záběry nejsou pro slabší povahy.
Zapalování… Ano zde se podíváme na vedení vysokonapěťových kabelů zda je vedeno správně zda se nedotýká třeba výfukových svodů což je u V8 docela častý problém. Rovněž je dobré koncovky svíček a vývodů na víčku rozdělovače potírat silikonovou vazelínou, která bezpečně odpuzuje vodu a tím snižuje riziko vzniku výpadku zapalování. Dobré je kouknout pod víčko rozdělovače na palec zda je v pořádku a na víčko jak vypadá uhlík popřípadě jak jsou na tom kontakty v rozdělovači. Pokud už je víčko rozdělovače sejmuto můžeme provést i krátký test na vůli v převodu rozdělovače a to pootočením palce na obě strany, kdy můžeme cítit jaká vůle v převodu asi je.
V tomto momentě můžeme provádět i kontrolu opotřebení rozvodů (zde se bavíme o klasických motorech s jednou vačkou v bloku motoru) Na klice motoru točíme ve směru otáčení motoru a zastavíme v libovolné pozici. Postavení palce vůči komínku rozdělovače si můžeme označit a rovněž i pozici na klice a pak pootáčíme pomalu proti točení motoru. Tím můžeme odvodit natažení rozvodového řetězu.
Dobíjení, zde je na místě klasické měření při běhu motoru na volnoběh a při zvýšených otáčkách a pak rovněž provést měření na zpětný odběr . Očištění a konzervace kontaktů autobaterie je zcela na místě. Z naší zkušenosti tak kde to jde doporučujeme montovat do vozidel klasické odpojovače baterií. Tento prvek vám dodá jistý pocit bezpečí a dávku komfortu, neboť nemusíte sebou tahat klíč na povolení či dotažení kontaktů baterie samotné.
Základ v motoru máme…a co brzdy ?
Kontrola stavu brzdové kapaliny je prvním krokem a je dobré vést v patrnosti i fakt že by se měla měnit každé dva roky. Při dolévání či výměně je vždy nutné dodržet specifikaci a normu kapaliny používané v daném brzdovém systému.
Je vhodné projít i stav gumových dílů brzdové soustavy a zaměřit se na případné praskliny či bobtnání hadiček. Rovněž je častým jevem tzv. utemování brzdových hadic vyreznutím držáku brzdové hadice samotné, to má pak za následek přibržďování kola a specifickým táhnutím vozidla do strany.
U kol samotných se pak zaměřit na případné úniky z brzdičů popřípadě z prasátek z bubnových brzd. Promazání a případné čistění vodítek třmenů brzd je na zvážení. Rovněž pak čištění samostavů a pák bubnových brzd.
Nápravy, zde provádíme běžnou vizuální kontrolu poškození prachovek kulových čepů a stav opotřebení pryžových lůžek nápravy. Již důkladnou vizuální kontrolou můžeme pozorovat typické zalehnutí přední nápravy respektive horních ramen u vozidel se zadním náhonem a rámovou konstrukcí je to typický jev. Většina náprav a to napříč dobou má mazací body , tzv. maznice.
Tyto body je vhodné každoročně mazat pomocí tlakové mazací soupravy, tím výrazně prodloužíte životnost kulových čepů. Při kontrole vůlí v zavěšení kol je dobré projít i vůle v uložení stabilizátorů jak u přední tak zadní nápravy. Vyhřezlé gumy uložení spodních či horních ramen nevěští nic dobrého a práce na takovém fullsizu při výměně uložení v ramenou pěkná dřina. Tudíž dobrá sbíhavost a odkony a vůbec geometrie náprav je konkrétně u takových kár alfou a omegou komfortní a bezpečné jízdy.
Pokračujeme kontrolou tlumičů , jejich těsnosti a upevnění k ramenům a rámu popřípadě karoserii.
Dalším krokem je kontrola výfuku a jeho vedení, kdy se zaměřujeme na případné netěsnosti a korozi, Projdeme i zavěšení kdy se zaměřujeme na opotřebení závěsných gum a siletbnloků a rovněž kontrolujeme zda v blízkosti výfukového vedení není spadlá či uvolněná hluková izolace od motoru, nebo snad jakékoliv další díly které by se od rozpáleného vedení mohli vznítit.
Kontrola stavu pneumatik, jak dohuštění tak i stavu celku pneu je na místě a je dobré se podívat jak je na tom i rezervní. To zda máme v kufru hever klíč na kola a vůbec povinnou výbavu vám napíše každý. Jo a také každý na to z vysoka prdí tudíž až někde uděláte kolo a půjdete do kufru pro rezervu je lepší tam jít na jisto než z výrazem objevitele ameriky.
Dobrá rada a ze zkušenosti, zapomeňte na klasický origo klíč na kola. Krásná věc, povětšinou bývá i panna která matku či šroub kola nezakusila. Klasiký dílenský kříž a k tomu kus pořádný trubky pokud chcete bejt za machra třeba nerezový, já jí říkám mařka. Vyhnete se tomu trapnýmu momentu kdy máte klíč na kola ale houpete se na něm obouma nohama jak vopice na banáně a NIC. Pak musíte někde žebrat o pořádný kus železa aby se vám podařilo kolo vůbec povolit.
O tom co je dobé si do kufru průměrný ameriky dát, aby jste si mohli pomoc si můžeme napsat příště.
Já vám už jen přeji, krásný ničím nerušený cruisingy.
Se čtyřtaktním pozdravem Váš MARKUS