Také jste se zamilovali do nedávno představeného konceptu Cadillac Elmiraj, a doufali jste v návrat velkých amerických kupé? V tom případě pro vás máme dvě zprávy. Jednu dobrou, a jednu špatnou. A začneme… oběma zároveň.
Ta dobrá zpráva je, že netrvalo dlouho a Cadillac představil sériový model, který je na konceptu Elmiraj očividně založený. Špatná je, že to není obří kupé, které by bylo nástupcem slavného Eldorada, ale dvoudveřová varianta modelu ATS. S délkou 4 663 milimetrů je to nejmenší kupé v historii Cadillaku – menší, než „zakrslá“ Eldorada z osmdesátých let, která byla ve skutečnosti podstatně větší, než na první pohled vypadala.
S tím je spojená také další rána pro tradicionalisty. Toužili jste po konejšivém cruisingu městem, unášeni na vlnách točivého momentu z mohutného osmiválce pod přední kapotou. Smůla, osmiválec se nekoná, přinejmenším ne do té doby, než přijde ostřejší ATS-V (a i to možná bude mít dvakrát přeplňovaný šestiválec).
Příznivci evropského pojetí luxusu by ale měli mít radost. Nové ATS bude přímou konkurencí pro BMW řady 4 nebo pro Mercedes třídy E kupé. Standardní ATS sedan je dokonce podle mnoha testů řidičsky zábavnější než současné BMW F12 (byť to bude dáno částečně i nudností onoho BMW). Základní pohonnou jednotkou bude přeplňovaný dvoulitr o výkonu 272 koní v 5 500 ot./min a točivém momentu 400 Nm od 3 000 do 4 600 ot./min, kombinovaný se šestistupňovým automatem nebo šestistupňovým manuálem a volitelným pohonem všech kol. Za příplatek bude možné objednat atmosféricky plněnou V6 o výkonu 321 koní v 6 800 ot./min a točivém momentu 373 Nm ve 4 800 ot./min, která bude k dispozici jen se šestistupňovým automatem. Základní atmosférický čtyřválec z nabídky kupé vypadl.
Na tomto místě bych si dovolil vás zastavit, a nasměrovat vaši pozornost zpátky k číselným údajům – zejména k točivému momentu a otáčkám, ve kterých je dostupný. Čísla totiž poměrně jasně říkají, že pokud chcete tradiční charakter amerického nízkootáčkového motoru, bude pro vás lepší volbou přeplňovaný čtyřválec než atmosférická šestka. Zatímco V6 je ve srovnání s klasickými US osmiválci motor poměrně točivý, křivka výkonu a točivého momentu u dvoulitru je velmi podobná té u starých velkých osmiválců. Zvláštní, že?
Standardem pro obě verze budou brzdy od Bremba (zapomeňte tedy na pověsti o tom, že ameriky nebrzdí) a za příplatek bude k dispozici sportovní paket FE3. Ten bude obsahovat tlumiče Magneride (což znamená, že v tomto případě by sportovní paket nemusel znamenat „víc to drncá“, ale naopak lepší pohodlí), samosvorný diferenciál a posílené chlazení.
K dispozici budou také klasické vychytávky jako adaptivní LED světlomety, infotainment s Wi-Fi nebo barevný HUD.
Z fotek se však zdá, že bude chybět jeden ze zásadních důvodů, proč by si měl člověk na sedanu založené kupé koupit – tedy okna stahovací včetně B-sloupků, tak jako u konceptu Elmiraj.
Nezbývá než doufat, že se vedle tohoto kapesního kupé objeví i nějaké „dospělejší“, které by nabídlo všechno to, co má správný dvoudveřový Cadillac mít. Tedy V8, okna bez sloupků a absurdní rozměry.
Zatím tu ale máme zajímavou alternativu k BMW. Co na ní říkáte?