Převzato z www.Autickar.cz.
Jak asi víte, italská automobilka Fiat už po nějakou dobu drží a stále zvyšuje podíl v americkém koncernu Fiat. Nyní dosáhl dohody s odborovou organizací UAW a jejími zaměstnaneckými fondy, které byly majitelem zbylých akcií Chrysleru. Výměnou za 4,35 miliardy dolarů se Chrysler dostane zcela do rukou italské společnosti.
Pokračuje tak zvláštní spojení, kdy Italové pod vedení Sergia Marchionneho nejdříve zachránili krachující Chrysler, aby následně v problémech se topící koncern Fiat držely nad vodou právě ekonomické výsledky z USA. Za oceánem se kvartetu Chrysler – Jeep – Dodge – Ram (a miniznačce SRT) daří úspěšně prodávat obstojná množství typicky amerických produktů – od pick-upů Ram přes SUV nejrůznějších tvarů a velikostí až po velké sedany, jako je Chrysler 300 nebo mezi policejními silami neobyčejně populární Charger.
Problémem se v tuto chvíli zdá být naopak činnost evropské části koncernu. Lancia se potácí v problémech a prodává přeznačené Chryslery, Alfa láká na světlé zítřky v podobě nádherné 4C a prodává přitažlivou Giuliettu, ale není schopna reálně konkurovat ostatním skoro-prémiovým značkám, a Fiat jako by nedokázal produkovat nic jiného než model 500 a jeho klony. A ani úspěchy evropských importů do USA nevypadají nijak skvěle – na Giuliettě založený Dodge Dart příliš neoslnil a první vlaštovkou je snad jen poněkud podivně vyhlížející Jeep Cherokee.
Dobře našlápnuto má snad jen luxusní divize Maserati, se svou snahou proniknout do nižších tříd sedanem Ghibli a crossoverem Kubang. Velké věci slibuje i spojení Dodge a Alfy, ze kterého by měla vzejít nová generace Avengeru, postavená na stejné platformě se zadním náhonem jako nástupce Alfy 159. První novinářské testy také překypují nadšením nad novou dodávkou RAM Promaster, což je vlastně evropské Ducato, které má na US trhu konkurovat místním stálicím v podobě Chevroletu Express a Fordu E-series.
Takže, stručně řečeno – tohle spojení má potenciál být skvělé. A nebo se stát obrovským průšvihem. Na co si vsadíte vy?