Američtí výrobci pick-upů až donedávna nabízeli naftové motory jen v těžších verzích svých trucků – a šlo obvykle o mnohalitrová monstra jako šestiválce Cummins nebo osmiválce Powerstroke od Fordu. Pro klasické „půltunky“ jako je Ford F-150, Chevy Silverado 1500 nebo (Dodge) Ram 1500 byl až donedávna standardem benzínový osmiválec, přestože většina z těchto vozů netahá ani nepřeváží těžké náklady a slouží spíše jako praktičtější osobní auta.
I američtí zákazníci ale začínají hledět na spotřebu a výrobci se snaží najít cesty, jak jim nabídnout pick-up, který by neobětoval masivní rozměry a přitom se spokojil se skromnějším přídělem paliva. Ford u svého modelu F-150 zvolil cestu přeplňovaného benzínového šestiválce a pro příští generaci chystá také hliníkovou konstrukci, se kterou počítá i Chevrolet a GMC pro příští generaci svých pick-upů.
Dodge namísto toho využil nedávného spojení s italským Fiatem a sáhl pro pohonnou jednotku právě do země mozarelly a těstovin. Pod kapotu fullsize pick-upu Ram 1500 se tak nastěhoval třílitrový šestiválcový diesel od italské motorárny VM Motori, který známe například z Jeepu Grand Cherokee nebo Lancie Thema, alias evropského Chrysleru 300.
Novinka nabídne 240 koní a 570 Nm, což stačí k tomu, aby mohl Ram 1500 táhnou přívěs až do hmotnosti 4 170 kg. To jsou hodnoty, které se blíží předchozí generaci osmiválců, ale nejdůležitější jsou samozřejmě údaje o spotřebě. Spotřeba mimo město by podle norem EPA měla dosahovat 8,4 l/100km, ve městě 11,7 l/100km a v kombinaci 10,2 l/100km. Tím by se americké monstrum mělo vyrovnat menším evropským a japonským pick-upům, jako je VW Amerok nebo Nissan Navara. Zachová si přitom nejen větší přepravní kapacitu, ale i drsný vzhled amerických pick-upů.
A myšlenka na americký pick-up s evropskou spotřebou se očividně líbí i zákazníkům. Za první tři dny v prodeji, od 7. do 10. února 2014, totiž automobilka obdržela předběžné objednávky na všech 8 000 kusů, alokovaných pro výrobu v prvním měsíci. Dieselové Ram 1500 by měly tvořit zhruba 10-15 procent celkového objemu výroby v letošním roce.
Výrazně jiný poměr však můžeme očekávat mezi „šedými dovozy“ do Evropy. Ram 1500 je u nás již dnes dost možná nejpopulárnějším americkým truckem (alespoň soudě podle četnosti jejich výskytu na silnicích) a dieselová varianta, která odstraní pro Středoevropana těžko zkousnutelnou nenasytnost, by se mohla stát skutečným hitem.
Co si o tom myslíte vy? Obětovali byste zvuk a spolehlivost osmiválce výměnou za skvělou spotřebu?